Als je niet aan die 8 uur slaap komt, is dit dan slecht voor je lichaam? Is dat wetenschappelijk aantoonbaar?

Ik ben een nachtmens, en slaap gemiddeld zo'n 4 uur doordeweeks met mijn zoontje. In het weekend slaap ik wel meer (maar dit moet ik dan halen uit het uitslapen..)

Is dit nou slecht voor je lichaam?
Is dat wetenschappelijk bewezen?

Heb je bepaalde slaap uren echt NODIG om optimaal te kunnen functioneren?
Ben benieuwd naar de antwoorden!

Als het antwoord JA is, dan ga ik toch maar mezelf dwingen eerder te slapen :O

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga toch lekker slapen, schat. Morgen is er weer een dag!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Naja eigenlijk is het al vandaag.. nvm

Antwoorden (5)

Slaap wordt omschreven als een dagelijks terugkerende toestand waarin lichaam en geest tot rust komen. Tijdens de slaap treden allerlei veranderingen op in het lichaam. Veel van onze spieren ontspannen zich en de hersengolven vertragen. Net als de hartslag en de ademhaling. De hersenen blokkeren alle prikkels van buiten waardoor ons bewustzijn verlaagd en we afgesloten raken van de buitenwereld. Deze verregaande maatregelen die de natuur heeft genomen om slapen mogelijk te maken ondersteunen de gedachte dat slaap, net als eten, een eerste levensbehoefte is.

Als je je lichaam niet genoeg tijd geeft om dit allemaal te doen zul je op latere leeftijd toch problemen gaan krijgen met slapen etc. Het idee dat slaap dient voor herstel van lichaam en geest lijkt logisch maar is niet helemaal waar. Zowel onze hersenen als ons lichaam blijven actief tijdens de slaap. De hartspier bijvoorbeeld stopt niet om te rusten. Slaap, en met name de droomslaap, kost ook energie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen heeft een andere slaapbehoefte. Die ook nog eens van seizoen tot seizoen kan verschillen (ik slaap in de winter meer dan in de zomer), en beïnvloed wordt door bijvoorbeeld fysieke factoren (als je ziek bent, heb je aak veel slaap nodig), mentale factoren (als je veel spanning hebt, slapen mensen vaak meer al is dat soms moeilijker).
Die 4 uur is te weinig voor je, anders zou je niet hoeven 'bijslapen' in het weekend (wat overigens niet werkt).
Dus toch maar eens jezelf aanleren die computer eerder uit te zetten en naar bed te gaan. In het begin zul je nog niet gelijk slapen, maar je kunt je lijf wel degelijk laten wennen aan dat ritme, waardoor je na een tijd toch wat meer slaapt.
Welterusten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vier uur slapen is echt te weinig en dat is ook in onderzoeken wel aangetoond (ik ga ze alleen niet voor je opzoeken; jij hebt daar meer tijd voor dan ik).
Je slaapt voldoende als je zonder wekker wakker wordt.
Ik heb wel een wekker (want je weet nooit), maar ik word meestal enkele minuten voor het ding afloopt wakker.
Ik wil je aanraden om toch wat eerder naar bed te gaan, want je lichaam en vooral je hersens zullen er beter door functioneren. Misschien kun je elke week een half uurtje vroeger naar bed gaan (eventueel m.b.v. een wekker ;-)
Je zult zien dat je over enkele maanden dan meer plezier in je leven krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iedereen heeft zijn eigen optimale slaapritme. Dat valt niet te generaliseren.
Zo ken ik ook iemand die maar 4 uurtjes slaap nodig heeft. En dan 1x per maand langer moet slapen. Wel handig om dan laat nog te gaan strijken of zo.

Als je te weinig slaap krijgt, krijgt je lichaam, en geest niet voldoende de tijd om te herstellen. Dit heeft gevolgen op de weerbaarheid en daarmee ook je gezondheid. Het is immers aangetoond dat stress veel lichamelijk gevolgen kan hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jij je uitgerust voelt na 4 uur slaap is dit voldoende voor je,voel je,je gammel dan zal je toch wat meer uren moeten slapen.
mijn man heeft genoeg aan 5 uurtjes slaap,ikzelf ben pas uitgerust na 9 uur slaap.
is dus voor iedereen wisselend de slaapbehoefte.