Volgens de brandweer was 1 van de problemen bij het blussen van de strandtent, dat ze te weinig water voorradig hadden. Hoe is dat nu mogelijk?

Er ligt een complete zee vol water op een paar meter van die strandtent vandaan...

Betreft brand bij een Haags strandpaviljoen vandaag.

Zie bericht op Nu.nl. De brandweerman staat op de video doodleuk te vertellen dat ze te weinig water voorradig hadden...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
whahahaha geniaal XD

Het beste antwoord

De meeste voertuigen van de brandweer zijn alleen geschikt voor zoet water in hun tank/pomp. Vandaar dat er extra slangen en pompunits moeten komen bij dat soort branden. Je ziet tegenwoordig steeds vaker dat met name bedrijven een basis bij het terrein hebben waar een buffervoorraad bluswater zit. Dan kan de brandweer de eerste aanval inzetten en ben je effectiever als dat water vanaf grote afstand moet worden aangevoerd. Is overigens ook een groot probleem bij bosbranden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste voertuigens van de brandweer zijn alleen geschikt voor zoet water?
Zouden nu juist de brandweerwagens uit de kuststreken nu niet ook geschikt moeten zijn voor zout water?? Afijn, een veel beter antwoord heb ik niet gezien.
Bedankt voor je antwoord, en de punten zijn je gegund.

Andere antwoorden (2)

Volgens mij is dat omdat hun pompen stuk gaan van zeewater. Zeewater is zout en daarvan gaan dingen heel snel roesten, en daardoor gaan de pompen stuk.

Dan hadden ze dus met emmertjes water heen en weer moeten rennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niks mis mee toch?:) deden ze heeeeel vroeger ook al!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moeten ze wel emmers hebben, heel veel emmers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En heel veel brandweerlieden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Rinke, je kan heel goed gelijk hebben. Maar je maakt mij niet wijs dat die pompen tijdens het blussen zo snel roesten door het zoute water, dat ze direct kapot gaan. Het zal er dus wel op neer komen dat de brandweerlieden geen zin hebben om na het blussen de pompen goed schoon te gaan maken en ontdoen van zoutresten. Kortom, wie durft die strandtent houder te gaan vertellen dat zijn strandtent niet geblust is vanwege luiheid van de brandweerlieden? Die stelden dus namelijk hun eigen prioriteit boven die van het blussen van de brand.
Geen pompen vies maken met zout water om te voorkomen dat ze die ook nog eens schoon moeten gaan maken na het blussen...
Wat een mentaliteit... Ik vraag me af: Stel nu dat de koningin in zich in die brandende strandtent bevond. Zouden ze dan ook dat zeewater niet gebruikt hebben voor hun pompen?
Klinkt grappig, maar is logisch.

Van dat zoute water gaat inderdaad het materiaal kapot. Bovendien is zo'n strandtent vaak gewoon van spaanplaat en triplex inelkaar gezet.

Voordat ze een slang van 100m in het water hebben liggen en de pomp het water over die afstand omhoog hebben gepompt is er van die strandtent al helemaal niets meer over.