Als er vandaag onomstotelijk bewijs zou komen dat god/hiernamaals/ziel wel of juist niet bestaat, wat ga je dan in je dagelijks leven anders doen?

op GV komen veel vragen voor bij over het wel of niet bestaan van god/hiernamaals/ziel en dergelijke zaken.
maar wat voor verschil zou het voor je maken als er vandaag een onomstotelijk bewijs zou komen dat het toch anders is als je dacht? Stel je gelooft in god. Maar die blijkt niet te bestaan. Of je gelooft nu niet in het hiernamaals. Maar vandaag wordt bewezen dat het er wel is. Ga je anders leven? Of blijft alles bij het opude?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

ik denk dat ik natuurlijk ietsjes zou veranderen ik zou in ieder geval minder schelden en zo maar verder ben ik niet zo vervelend mens :P

Het onomstotelijke bewijs dat de Christelijke God niet bestaat zoals hij in de bijbel wordt omschreven is allang bewezen. Alleen wil niet iedereen zich in dat bewijs verdiepen of is er van op de hoogte. Zie boek hieronder.

Bronnen:
http://www.amazon.com/God-Failed-Hypothesi...

Ik zou niets anders doen. Ik ben wie ik ben en ik doe zoals ik ben. Mocht het bewijs er zijn dat er een hiernamaals is, dan zou ik heel benieuwd zijn hoe het daar zou zijn en hopen dat er voor mij ooit ook een plekje is. Ik geloof in karma, dat alles weer bij je terug komt. Je oogst wat je zaait. dus ik heb vertrouwen

Ik zou niets veranderen. Ik vind dat ik nu op een goede manier leef. Ik doe mijn ding, ik probeer anderen (inclusief "de wereld") zo min mogelijk tot last te zijn, ik probeer bij te dragen aan het welzijn van anderen en het verbeteren van de wereld. Voor mij is dat een goed leven. Als God wel zou blijken te bestaan, hoef ik dus niets te veranderen. Het enig mogelijke gevaar is dat God een ander idee heeft van wat goed is. Dan is het de vraag of we alleen ontdekken dat God toch bestaat, of dat we ook ontdekken wat God dan vindt dat goed is. En het is de vraag of ik het eens zou kunnen zijn met God. Onafhankelijk van het wel of niet bestaan van goden, als er een onsterfelijke ziel zou blijken te bestaan, zou ik ook niet anders gaan leven. Waarom ook? Ik leef nu al goed, althans, voor zover ik weet.

Waarschijnlijk zou ik ook weinig veranderen in mijn leven met die wetenschap. Er is niets specifieks waar ik in geloof; niemand kan werkelijk weten wat er is na de dood, dus eigenlijk kun je alleen maar gokken of zelf iets kiezen waarvan je denkt of wilt dat het waar zou kunnen zijn of wat het beste aansluit op je gevoel. Ik sta overal open voor en ben erg nieuwsgierig over wat er dan al niet zou kunnen zijn of gebeuren, en eigenlijk wil ik niets liever dan weten wat de waarheid is. Wanneer mij vertelt zou worden dat er iets zou zijn na de dood, en wat dit dan wel niet is, zou ik er alleen maar nieuwsgieriger gaan worden en uitgebreid gaan uitzoeken hoe dit dan allemaal zal verlopen. Als ik te horen zou krijgen dat er helemaal niets is na de dood; het lichaam sterft af en er blijft niets over -dit was het dan- zou ik wel even moeten slikken. Misschien zou ik zelfs meer gaan leven dan ik nu al probeer te doen; hier nog meer passie voor krijgen omdat het nu zeker is dan dit hier; dit leven echt de enige en de laatste is en het daarbij ophoudt. Een heel wanhopig en nutteloos gevoel zullen zich dan echter ook wel regelmatig meester van mij maken.

Het zou voor mij geen verschil maken. Als ineens zou blijken dat God toch bestaat (ik geloof dus niet in God, maar wel in hiernamaals en ziel ed) dan heeft dat geen effect, want tot op heden heb ik niets van zijn bestaan gemerkt, dus waarom zou dat anders zijn als ineens bleek dat hij wel echt bestaat? Dat ik niets van hem gemerkt heb zal wel komen omdat ik gewoon op de juiste manier bezig ben, dus hoef ik ook niets te veranderen. Ik geloof trouwens dat ALS God bestaat hij echt niet van ons verwacht dat we iedere zondag naar de kerk gaan en steeds naar hem bidden en dat soort zaken. Hij heeft ons op dan naar mijn mening op aarde gezet om hier te leven en te genieten en niet om vanaf hier hem te aanbidden. Daarvoor heeft hij engelen om hem heen die dat dan wel doen.

Als blijkt dat het allemaal niet bestaat zou ik ongelofelijk de beest gaan uithangen. Allemaal chatvragen gaan stellen hier en iedereen keihard gaan beledigen. Iedereen minduimpjes gaan geven en mijn buren gaan pesten. De belasting oplichten en vreemd gaan. Bommen gaan leggen op strategische plaatsen en een miljard spammailtjes versturen. En dat is nog maar het begin.

Ik zou proberen een goed leven te leiden. Net zoals ik al doe.

Ik zou me net zo opstellen als nu. Maar ik vermoed dat de wereld een stuk beter zou worden als het bewijs van niet bestaan geloofd zou worden door iedereen. Dan worden we namelijk ZELF verantwoordelijk voor alles wat er in de wereld is en gebeurt (voor zover dat kan dan). Dan kan niemand zich meer verschuilen achter 'hij heeft het zo gewild'. Nee dan moet een ieder zelf zijn verantwoording nemen en een stukje wereld mee-scheppen..... Zou niet verkeerd zijn denk ik. Dus niet zienswijzen afdwingen, andere afkeuren, maar je daadwerkelijk in elkaar verdiepen en helpen.

Er zou niets aan mijn leven veranderen! Ik probeer mijn leven goed en oprecht in te richten en geloof niet in een speciale god. Dat is bedacht door mensen. Ik geloof wel dat er iets is. En dat iets is in alle verschillende culturen en verschillende tijdperken elke keer opnieuw benoemd, er is elke keer een nieuw etiket opgeplakt. In het kwaadste geval door mensen die daar voor zichzelf voordeel uit wilden halen. De essentie van "dat iets" is voor veel mensen voelbaar denk ik, want bewust of onbewust handelen ze daar naar. En elke cultuur heeft dat "iets" weer een andere naam, Boeddha of Jezus of Allah enz. Wellicht hebben deze mensen ooit geleefd en waren zij heel dicht bij dat " iets", zodanig dat het op iedereen een onvergetelijke indruk heeft gemaakt, die tot op de dag van vandaag doorleefd. De puurheid van die mensen moet fantastisch zijn geweest, het is niet voor niets dat dat vandaag nog gevoeld wordt,maar andere mensen eromheen hebben er hun eigen ding van gemaakt, inclusief idiote regels en verboden. Maar die dingen zijn door mensen bedacht, van hoofddoekjes tot geen sex voor het huwelijk, van in armoe leven tot de kruistochten in de middeleeuwen om te rechtvaardigen dat er voor de kerk geroofd mocht worden. Van de pastoor die vroeger kwam kijken of er nog niet weer een kindje kon komen tot de paus die orakelt over het condoomgebruik in Derde Wereld landen. Al deze onzin is door mensen bedacht. Het echte "iets" wat bestaat, welke vorm het ook heeft, heeft daar niets mee te maken Ik geloof in het bestaan van liefde, positiviteit en je karma, en die liefde is wellicht in essentie het "iets" wat we ooit zullen ervaren, waar we naar op weg zijn. En ons karma is "de weg die we zullen moeten lopen" om bij die essentie van die liefde te komen. En wie of wat datgene is, we weten het niet.

Niet anders leven..wel heel blij zijn dat ik het weet want dan is mijn zoon in goede handen en weet ik in ieder geval dat ik hem zeker weer ga tegenkomen..ooit.. Zou toch top zijn!

Verlangen om God te aanbidden en prijzen.....

Niets. Dat ik niet gelovig ben, betekent namelijk niet dat ik er maar op los leef (netzomin als dat elke zelfbenoemde gelovige altijd automatisch 'goed' leeft). Ik heb een humanistische levensvisie en probeer zo veel mogelijk van daaruit te leven, rekening houdend met anderen en met de toekomst voor hen die nog moeten komen, en dat heeft natuurlijk impact op alle facetten van je leven. Het wel of niet bestaan van een eventuele God zou daar voor mij niets aan veranderen, al zou ik in dat geval wel eens een hartig woordje met hem willen spreken......

Eigelijk hangt het van het antwoord af. Als er bewezen wordt dat het niet bestaat, zou ik zeggen zie je nou!

als er al bewijs voor geleverd zou worden, dan heet het vast niet meer geloven. dan zou het n.l. zeker weten genoemd worden

als bewezen zou worden dat God niet bestaat, dan bleef ik net zo leven als ik nu leef. ik zou niet opeens gaan stelen, liegen, vreemgaan, vloeken ofzo. De raad uit de Bijbel heeft me zo wie zo al een goede leidraad gegeven in mijn leven, en ik zou gewoon doorgaan met mijn best doen een goed mens te zijn.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100