Is drugs dealen illegaal of is het gebruiken ervan illegaal?

Dealen mag misschien niet maar is het gebruiken ervan illegaal of legaal?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goeie vraag.. Je zou toch denken dat het ieders eigen verantwoordelijkheid is wat voor troep iemand in zijn lichaam wil stoppen.. Mits hij/zij meerderjarig is natuurlijk!!

Het beste antwoord

Het bezit, het vervaardigen en distributeren (oftewel dealen) van alle drugs op lijst 1 van de opiumwet (harddrugs) en lijst 2 (softdrugs) is ALLEMAAL verboden.

Bezit van harddrugs voor eigen gebruik zal geen proces verbaal voor worden opgemaakt. Maar primair mag het niet.

Als je gebruikt wil dat voor de wet ook zeggen dat je het bezit. Dus gebruiken is ook strafbaar.

Maar nogmaals, een geringe hoeveelheid zal je niet voor worden vervolgd.
Voor het verkopen (dealen) zonder meer en zal altijd worden vervolgd.

Bij softdrugs (wiet, hash) geldt exact hetzelfde. In tegenstelling tot wat veel mensen denken is het NIET legaal. Alleen de overheid beperkt zich met opsporing en vervolging gezien het gedoogbeleid. De verkoop en gebruik vanuit een coffeshop wordt oogluikend toegelaten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je doelt op artikel 426 WvSr? Die is alleen voor openbare dronkenschap. In de APV zijn wel artikelen opgenomen voor het gebruik van drugs in openbare ruimtes, maar zoals het al zegt, dat is plaatsgebonden. Echter het moet voor de opsporingsambtenaar duidelijk zijn dat het om drugs gaat, hij moet de handelingen waarnemen; het snuiven, Chinezen of spuiten. Een opsporingsambtenaar kan wel de symptomen herkennen (doorgaans) van drugsgebruik maar hij mag dit niet als doorslaggevend in een procesverbaal opmaken. Dit mag alleen na onderzoek van het NFI als bewijsvoering gebruikt worden. En dat onderzoek gaan ze echt niet doen (kosten) voor een vermoedelijk eigen-gebruiker. Uiteraard zijn de gevolgen/gedrag, wat je al aangaf, wel transigabel, maar niet 453, want ook deze is alleen van toepassing op dronkenschap. Te denken valt aan verstoring openbare orde, vernieling baldadigheid etc. Art.8 uiteraard ook, maar helaas is dit heel slecht te bewijzen. Het NFI komt dan standaard met de zin: Er zijn sporen van (drugssoort) in het bloed van verdachte aangetroffen. In hoeverre dit de rijvaardigheid van verdachte heeft beinvloed is plausibel... Tja, daar wandelt de eerste de beste advocaat makkelijk overheen. Enne, voor de rest: Dank je wel! (2e berichtje van je)

Andere antwoorden (4)

Het is illegaal om op straat drugs te gebruiken. Thuis mag het wel volgens mij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Harddrugs is verboden
Softdrugs alleen thuis of in de coffieshop legaal niet op straat!
Dealen is ook verboden !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het in het bezit hebben van Hard Drugs is verboden. Het gebruik (of onder invloed van zijn) ook. Natuurlijk is dealen óók verboden...!

Toegevoegd na 44 seconden:
Even losstaand van het feit of het verboden is ja of nee, is het ontzettend stom om te gebruiken... Doe er je voordeel mee.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dealen mag niet !

harddrugs mag niet !!

softdrugs is illegaal maar !! gedogen !!
wanneer je dit op straat doet zal je hoogstens een waarschuwing krijgen en kan de agent je weedvooraad afpakken. echter zitten er ook aardige agenten bij die je alleen vragen ergens anders te gaan blowen omdat er waar je nu zit mensen zijn die er last van hebben of kunnen hebben!!