Deze vraag wordt erg duidelijk uitgelegd op een site met werkstukken van/voor scholieren:

"Kortsluiting ontstaat als er een of meer elektrische draden met elkaar in aanraking komen.
Als dat gebeurt, dan loopt de stroom niet meer via apparaten bijv. een wasmachine of een droger. Maar dan kan de stroom zijn weg gewoon vinden, dit gaat dan naar plekken waar het niet thuishoort. En dit kleine stukje is kortsluiting.
Kortsluiting is heel erg gevaarlijk als er water in de buurt is.
Dit is zo gevaarlijk omdat water zich als één grote plas verspreid, als jij dan net toevallig in die plas water staat en er komt stroom bij sta je onder shock.
Hierdoor kan je dood gaan. Ik denk dat water bij stroom het gevaarlijkste is wat je kan overkomen met elektriciteit."
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Of 'kortsluiting' in de hersenen dat is epilepsie ...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hoi afa, ben je er weer? hoe is het nu met je?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
de min is onterecht. er wordt in de vraag niet uitgelegd om welk soort kortsluiting het gaat, dus ik vind dat je gelijk hebt. + als compensatie voor de onterechte min.
jc54
12 jaar geleden
Epilepsie is inderdaad een "kortsluiting" in een gedeelte van de hersenen, maar dat wil nog niet zeggen dat elke kortsluiting daar epilepsie veroorzaakt. Bovendien heb je ook nog verschillende soorten epilepsie die in verschillende delen van de hersenen hun oorzaak kunnen vinden. Daarom van mij een min........
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
er wordt ook niet gezegd dat kortsluiting de epilepsie veroorzaakt. epilepsie wordt beschreven als kortsluiting in de hersenen en dat is een treffende omschrijving m.i.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hallo Alknobe, Bedankt dat je aan mij denkt!
Bedankt ook voor een + die ik heb gekregen.
En bedankt dat je mij hebt verdedigd! Ik heb zelf een kortsluiting in de hersenen. En ik moet het nog aanvaarden. Dus vandaar ... weeral subjectief. Het interesseert me die rare hersenen.
Ik heb geen epilepsie maar andere kortsluitingen.
Wat is NAH? De term zegt het eigenlijk al: bij niet aangeboren hersenletsel gaat het om hersenletsel die in de loop van het leven ontstaat. Er treedt een soort kortsluiting in de hersenen op, waardoor niet alles meer werkt zoals het behoort te werken. Dus ... ik doe mijn best. ( Nog altijd een hoekje af ;-) )
Groetjes, Afa
kortsluiting: ` kort - slui - ting
de -woord (vrouwelijk)
kortsluitingen
het ontstaan van een verbinding met een zeer geringe weerstand tussen twee of meer punten waartussen een elektrische spanning bestaat: door een defect in het strijkijzer ontstond er kortsluiting ; figuurlijk strubbelingen die de geregelde voortgang belemmeren
kortsluiting: een ongewilde verbinding met een te verwaarlozen elektrische weerstand tussen twee of meer punten waartussen een elektrische spanning staat, waardoor de stroomsterkte zeer groot wordt en de geleidedraden ontoelaatbaar warm worden
kortsluiting: synaptisch mechanisme waardoor de prikkelende en remmende impulsen elkaar negeren en zo een veto-operatie implementeren;het genereren van een actiepotentiaal wordt op deze manier voorkomen
kortsluiting: Toevallige of opzettelijk tot stand gebrachte verbinding of aanraking tussen twee elektrisch niet ge�soleerde punten van een geleider of van verschillende geleiders, waardoor de weerstand van de stroomkring verkleind wordt en de stroomsterkte vergroot, wat in extreme gevallen tot gloeien van de draden kan leiden
fremar
12 jaar geleden
Voorbeeld:
Je hebt een waterkoker. Je doet er water in. Door een fout in t apparaat geleid de electrische stroom door het water (water geleid makkelijk). Hierdoor word (zoals wat niet bij een batterij moet gebeuren) + en - verbonden. Dan doet de stroom het niet meer en heb je kortsluiting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kortsluiting mag je letterlijk nemen: het is alsof je de autostrade over de middenberm (dus langs de kortste weg) met elkaar sluit. Ik probeer het uit te leggen zoals ik het in de kleuterklas eens deed:

Als je tussen een vol vat water en een leeg vat een buis legt, dan zal het water van boven naar beneden stromen. Met elektriciteit hetzelfde: In de koperdraad lopen de elektronen die teveel zijn naar de andere kant. Natuurlijk moet er een circuit zijn, dus is er meestal ook een draad waarin dat terug loopt. De ene noemen ze + (plus) en de andere - (min). Als je het stopcontact van 220/230 volt neemt, wil dat zeggen dat er 220 verschil zit in spanning dat overeenstemt met het hoogteverschil tussen de twee vaten maar wisselt men af met een andere draad en dit 50 keer per seconde (= 50 Herz). De hoeveelheid water of de dikte van de buis waar het water door stroomt staat voor de sterkte van het water of Ampère (zo'n 20 A voor een draad die 2,5 mm² dik is voor stopcontacten, 16 voor die van 1,5 mm² dik voor verlichting). Het water dat je uiteindelijk kunt verplaatsen is dan de dikte van de buis X het hoogteverschil, of bij elektriciteit 220 Volt X 20 Ampère = 4.400 VoltAmpère of ook 4.400 Watt (dat begrijp je beter, dat staat achteraan op de wasmachine of strijkijzer of je printer of scherm en warmtedingen verbruiken zeer veel, portable PC's zeer weinig).

Nu naar de kortsluiting. De elektriciteit hebben we nodig om te GEbruiken en VERbruiken. Die elektronen doen iets opwarmen (microgolf, oven) of werken (PC) en dat noemen we de 'lange weg' of de normale weg. Een autobatterij van 20 Ah = Ampère - h = uur, kan bijv. 20 Ampère geven en dat 1 uur lang en dan moeten er terug elektronen (of ionen in een vloeistof) gestopt worden om terug 1 h te kunnen werken. Dat gaat dus traagjes en via de lange weg. Als je nu een oude batterij hebt die kapot mag, dan moet je eens volgende test doen buiten en waar er niets kan branden: Je neemt een metalen hark met houten steel en je laat die onderkant eerst tegen de zwarte pool (+) en dan tegen de rode pool (-) raken en je zult enorme vonken en vuur krijgen en je zult zelfs merken dat de loden koppen van de batterij na een tijd gewoon wegsmelten. Dat is de polen (= uiteinden) langs de korte weg 'sluiten' en dat geeft dus een explosie van energie langs die korte weg.

Hopelijk gaan je hersenen niet in kortsluiting met deze uitleg, ik probeerde het immers langs de... lange weg met voorbeelden. Liefs!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kortsluiting op de autostrade is dit: Een paar auto's keren door de middenberm naar de andere kant. Doordat het verkeer van de ene kant naar de andere plots gaat, ontstaat er meestal een ongeval en smelt heel de plaats rond die 'kortsluiting' door, en moet er heel wat gebeuren om de ravage daar te herstellen. Daarom zijn er ook zekeringen die daartegen beveiligen. Bij een kortsluiting gaat het verbruik zo enorm omhoog, dat een zekering het contact verbreekt en die leiding zonder elektriciteit zet (bijv. met die batterij: voor je het weet is heel je batterij leeg, of schiet er van alles in brand). En speciaal geval is de verliesstroomschakelaar, die op een zekering lijkt. Dit is voor o.a. badkamer en wasmachines: Als er namelijk 1 van de 2 draden met de aarde wordt kortgesloten gaat de 'helft' van de elektriciteit weg en zou je bij aanraking met de wasmachine (bijv. die draad die tegen de voorkant raakt door de langdurige trillingen) kunnen dood-gelektrocuteerd worden. Die slaat dan af en zet de badkamer of waskamer zonder elektriciteit alleen. Dit gebeurt dikwijls als er water ergens doorloopt die een van de draden kortsluiten met de grond. Die kun je herkennen in je stroomkast omdat er meestal 0,3 Ampère (300 milli-ampère) op staat of zelfs 0,030 A. Praktijkoefening: Bekijk met je pa of moeke eens de elektriciteitskast en zoek dit: 20 A, 16 A, 0,030 A. Nu kun je zelf met je pa of moeke uitleggen voor wat dat dient. Proficiat, je bent al een beetje elektricus nu! (ps: Met dank aan mijn leerlingen van het VTI Ingelmunster-Izegem uit 2006 die mij hielpen deze uitleg te vereenvoudigen, zie http://www.logocom.be/poezie/vti-izegem-mooi-meisje.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor een andere uitleg over elektriciteit, vind je dit stukje cursus met een opzettelijke fout erin op http://www.logocom.be/technisch/elektriciteit-wiskunde/060220-VTI-les-elektriciteit-en-wiskunde.pdf