Kan iemand mij uitleggen hoe het zit met dat je eerder mag beginnen met rijlessen?

Ik ben in februari 17 geworden, mag ik nu beginnen met rijlessen? Kan iemand mij dat precies uitleggen hoe dat zit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Theorieexamen afleggen: 16 jaar
Praktijklessen nemen: 16,5 jaar
Praktijkexamen afleggen: 17 jaar

Dan tot je 18e met uitsluitend samen met een begeleider rijden die minimaal 30 jaar oud is en al 5 jaar zijn rijbewijs heeft.

Je mag maximaal 5 begeleiders uitkiezen, bijvoorbeeld iemand uit je familie. Deze heeft een begeleiderpas en staan geregistreerd.

Toegevoegd na 3 minuten:
Deze wet wordt pas ingevoerd in november 2011, pas dan kun je ook met rijlessen beginnen en uiteindelijk examen doen. Het is dus nog mogelijk om voor je 18e je rijbewijs te halen.

Volgens sommige bronnen moet de begeleider al 10 jaar zijn of haar rijbewijs hebben.

Maar het antwoord is:
Jij kan pas in november 2011 gaan lessen.

Toegevoegd na 6 minuten:
Antwoord hierboven zegt dat jij dan niet mag beginnen. Ik heb zijn bron even bekeken. Er staat dat als je: ''op of na deze datum geboren bent praktijkexamen mag afleggen''. Daarmee bedoelen zij dat als je op of na 1 november 17 jaar oud bent, je praktijkexamen mag afleggen.

Ja, jij mag in november 2011 praktijkexamen afleggen als je genoeg lessen hebt gehad en je theorie hebt gehaald. Lessen kan dus gewoon vanaf november 2011.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je mag gaan lessen en als je je rijbewijs haalt mag je tot je 18e alleen onder begeleiding rijden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had iets gehoord dat ze wilden voorstellen dat je met 16,5 kon beginnen. Zo had je met 17 je rijbewijs en moest je tot je 18e rijden met iemand die het rijbewijs al langer heeft. Daarna had je meer ervaring wat dus veiliger is enzo.

Ik weet niet of je nu ook al echt mag beginnen met 17, nog niet echt gehoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit gaat in in november en geldt volgens mij voor degenen die na 1 november 17 worden. Ben je dus in februari al 17 geworden dan geldt deze regeling niet voor jou.