Is elke niet-overheidspartij verplicht om alle informatie over jou te geven die ze hebben verzameld?

...als je daar naar vraagt. Zo ja: welke kosten mogen ze daar max. voor berekenen?

Bijv:
-bij de ANWB vragen welke pechgevallen je allemaal gehad hebt de laatste 10 jaar.
-bij de bieb vragen welke boeken je hebt geleend de laatste 5 jaar.
-bij de supermarkt vragen welke producten er gekocht zijn mbv een klantenpas waar NAW-gegevens bij zitten.

(Vooropgesteld dat zulke gegevens ergens bewaard worden.)
Enfin, dit zijn maar een paar voorbeelden. Er zijn wellicht 1000 meer te bedenken.

'T gaat me in dezen dus niet om de grootte van 't nut van die informatie die je op zou kunnen vragen, maar of die bedrijven verplicht zijn alle informatie af te geven die ze over jou hebben verzameld als je er naar vraagt (en wat 't maximaal mag kosten).

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (2)

Dit staat allemaal in de Wet op de Privacy.
Zo mogen organisaties om gegevens vragen mits zij het doel duidelijk maken. jij mag vervolgens die gegevens inzien en gebruik maken van het correctie recht.
Een organisatie mag jouw gegevens niet zomaar door spelen aan anderen. Daar moet jij dan weer toestemming voor geven mits zij die gegevens anonimiseren.
Bijv jouw naam, adres enz. moeten veranderd worden in mannetje/vrouwtje enzovoort.
Maar alleen als zij aan het begin van de registratie van jouw gegevens dat ook duidelijk aangegeven hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Meer info bij het College Bescherming Persoonsgegevens.
http://www.cbpweb.nl/

Toegevoegd na 4 uur:
Gegevens over aankopen, gebruik van voorzieningen etc. die over 1 persoon worden bijgehouden (en op die persoon zijn terug te voeren) zijn dus ook persoonsgegevens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag draait toch niet om de persoonsgegevens maar om juist om de rest.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat denk jij dan dat persoonsgegevens zijn? Ik ben bang dat je het niet helemaal begrijpt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Yep, als de supermarkt registreert welke producten jij koopt, dan zijn dat persoonsgegevens. Het gaat niet alleen om je NAW-gegevens en bijvoorbeeld je geboortedatum, maar álle gegevens die in het dossier aan jouw naam gekoppeld zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
SuzyQ heeft dus gelijk. Dat bedoel ik dus.