Welk lettertype is het beste voor een krant?

Zowel voor de krantennaam, kop en het artikel zelf. Welke lettertype komen voor deze drie dingen professioneel over?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
40.6K

Het beste antwoord

Toen ik voor school een krant moest maken gebruikte ik lettertype 'Courier New'. Zag er heel 'echt' uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ha, die Taraa;

Daar is niet één bepaald standaardlettertype (font) geschikt voor maar meerdere. De meeste kranten gebruiken dan ook een bepaald font om zich van de rest te onderscheiden, zonder dat de een nou zoveel beter of slechter leesbaar is dan de ander. Voor koppen wordt meestal een grotere, vetgedrukte of cursieve versie van hetzelfde font gebruikt. Het lettertype waarin de naam van de krant wordt gedrukt is vaak een speciaal ontworpen font waarvan de uitgeverij de exclusieve rechten bezit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De leesbaarheid van de broodtekst, de body text, komt het beste tot zijn recht met een schreefletter zoals de Times New Roman. Die schreven geven kennelijk houvast en zorgen voor een snellere totstandkoming van het woordbeeld. De naam van de krant en de koppen hebben veel meer te maken met het 'smoel' van een krant, het imago. Dat vertrouwde uiterlijk is aan veranderingen onderhevig. De krant van vandaag ziet er op het eerste gezicht hetzelfde uit als vijf jaar geleden maar als je beter kijkt zie je toch duidelijke verschillen.

Bijgaand een pdf van een boek dat o.a. over dingen als leesbaarheid en andere overwegingen over opmaak gaat.