Hebben wij als mens vrije wil en zo niet, zijn wij dan verantwoordelijk voor onze keuzes/daden?

Ik heb gelezen dat uit tests is gebleken dat ze in de hersenen kunnen zien wat iemand gaat beslissen voordat diegene zich bewust is van die keuze. Ik weet het niet zeker maar dit is volgens mij alleen gebaseerd op lichamelijke tests. Zoiets van, til je hand op wanneer je wilt op en geef aan (bv op een klok) waneer je de beslissing maakt. In de hersenen zien ze dan al activiteit voordat je de keuze bewust maakt. Maar dit zou ook heel goed mogelijk kunnen zijn voor alle keuzes en gedachten. Wat voor gevolgen zou dat hebben, is er wel sprake van vrije wil?

Toegevoegd na 59 minuten:
http://www.wired.com/science/discoveries/news/2008/04/mind_decision#

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Ik denk dat eerst moet worden nagegaan wat wordt bedoeld met ''bewust zijn''. Onbewust is er vaak al een drang om naar de klok te kijken, en op een gegeven moment doe je dat. Zo kun je zeggen dat je geen vrije wil hebt, omdat er van te voren al is te merken dat je op de klok wilt kijken; echter kan dit ook het onbewuste zijn.
Uiteindelijk heeft ieder mens een vrije wil, en alles wordt bepaald door wat er om je heen gebeurt. Het kan niet zo zijn dat wij allemaal als robots leven en bestuurd worden door onze hersenen. Je reageert op wat er om je heen gebeurt, soms in een kwestie van een seconde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is de activiteit in je hersenen, voor je aangeeft dat je een besluit genomen hebt het nadenken.
het lijkt me logisch dat er voor het besluit iets gebeurt in de hersenen, behalve het nadenken ook het aansturen van de hand, : Hand je moet nú op de knop drukken je hersenen zijn klaar met het nemen van een beslissing.

En zelfs al zou men al kunnen zien wát er beslist wordt dan komt dit altijd nog uit je eigen hersenen dus is het ook je eigen wil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja,we hebben wel een vrije wil,alleen spelen een aantal factoren natuurlijk wel mee zoals de opvoeding die je hebt gehad en de mensen met wie je veel omgaat.Ook temperament speelt een rol en je karakter.Ook is het vaak afhankelijk van de situatie waarin je je bevindt hoe je op iets zult reageren.Als je b.v. net slecht nieuws hebt gehad en je krijgt dan kritiek van iemand bevind je je in een andere gemoedstoestand dan wanner alles koek en ei is en zal je reactie anders uitpakken.Maar je hebt wel een vrije wil.Alleen is het moeilijk om even tot 10 te tellen en nemen je gevoelens de overhand van je verstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik tegen jou zeg: 'Raak met je rechterhand je neus aan', kan het best zijn dat er activiteit in de hersenen te zien is omdat je lijf je al voorbereidt op die actie - maar niemand die je weerhoudt om met je rechterhand je oor aan te raken, of om je linkerhand te gebruiken.
Bovendien: wie zegt dat activiteit in je brein niet de vrije keuze IS?