Kan de woningstichting mij verplichten tot deelname aan avonden om in aanmerking te komen voor renovatie?

Ik kom in aanmerking voor renovatie van wc, douche en keuken. Ik moest een brief invullen als ik mee wou doen. Die bleek niet aan te zijn gekomen bij de w.s. Ik kreeg een brief dat ik nu pas in 2017 weer in aanmerking zou komen voor renovatie.
Ik heb gebeld en nu kan het alsnog dit jaar, maar ik moet wel overal aan mee doen. Ik moet naar bewoners avonden komen, snel reageren op brieven, deel nemen aan dit en dat. (weet niet meer wat ze allemaal zei) Ik ben niet zo vaak thuis, en dat zei ik ook, ik kom soms maar een week per maand thuis. Nou, dat kon niet, ik moest geregeld thuis komen en mee doen aan alles. Anders kon het niet door gaan. Kunnen ze mij dit verplichten? Als ik niet kom, kunnen ze dan de renovatie niet door laten gaan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Ja, kennelijk is de renovatie nog niet zo ontzettend noodzakelijk, daar het ook uitgesteld kan worden tot 2017. De woningbouwstichting mag dan een inspanningsverplichting eisen van de mensen, die aangegeven hebben, nu wel aan de plannen deel te willen nemen.

Er moeten natuurlijk wederzijds de nodige afspraken gemaakt worden, wil dit plan slagen. Vandaar dat er een bewonersoverleg georganiseerd word. Niet meer dan logisch dat je verplicht wordt, om daar heen te gaan.

Je hebt nu de vrije keuze, wel of niet deelnemen aan de verplichtingen. Als je kiest voor niet, dan is de consequentie dat de renovatie voorlopig van de baan is.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Je zegt dat "de renovatie nog niet zo ontzettend noodzakelijk is, omdat het ook uitgesteld kan worden". Dat is echt onzin. Het gaat hier om woningverbetering (waarbij keuken, douche en toilet worden opgeknapt). Huurders zijn NOOIT verplicht om daaraan mee te doen, omdat er een huurverhoging aan verbonden is. Bovendien hebben huurders per woning de keuze of ze mee willen doen of niet, en zo ja, welke verbeteringen ze willen laten uitvoeren tegen de vastgestelde huurverhoging. Overigens vind ik ook de zinsnede "Je hebt nu de vrije keuze, wel of niet deelnemen aan de verplichtingen" niet echt logisch... Als iets verplicht is heb je geen (vrije) keuze.
Tijdens informatieavonden zul je waarschijnlijk allerlei formulieren moeten invullen en/of inleveren. Niet alleen zul je een akkoordverklaring voor de woningverbetering (en bijbehorende huurverhoging) moeten ondertekenen, ook krijg je uitleg over eventuele mogelijkheden om de indeling van keuken of badkamer te veranderen, over kleuren van schilderwerk, de tegels en het sanitair waaruit je kunt kiezen, evenals verschillende soorten aanrechtbladen, keukenkastjes etc. De huurverhoging is afhankelijk van de keuze die je maakt.

Overigens moet je je wel goed realiseren waar je aan begint. Ik heb die projecten vaak van nabij meegemaakt, en zo'n opknapbeurt is behoorlijk ingrijpend. Je krijgt wekenlang allerlei werklieden over de vloer (en het lijkt me toch wel prettig dat daar iemand bij aanwezig is die een oogje in het zeil houdt), je zult veel overlast hebben van stof en lawaai, en je kunt enige tijd geen gebruik maken van keuken, douche en toilet.

Als jij de akkoordverklaring op tijd invult en je keuze opgeeft voor wat er verbeterd moet worden, lijkt me dat de verhuurder geen reden heeft om de renovatie te weigeren. Maar wellicht hebben ze een modelwoning ingericht die je op vaste tijden kunt bekijken om aan de hand daarvan een keuze te maken en de formulieren in te vullen. Als je er zelf niet heen kunt, is er misschien iemand anders (b.v. een buurman/-vrouw) die je kunt machtigen om namens jou naar de avonden te gaan en de formulieren in te vullen?
Pieter2011