Het kan wel, alles kan, alleen is die kans enorm klein.

Toegevoegd na 5 minuten:
Daar hoeven we niet bang voor te zijn. Een tsunami zou verwoestend zijn voor Nederland, maar de kans is zeer klein. Hier zijn een aantal rede enen voor.

1. In de Atlantische oceaan drijven twee platen uit elkaar. Dit betekent minder zware zeebevingen dan in Japan om dat minder weerstand ontstaat.
2. Een tsunami ontstaat op een locatie waar de zeebodem sterk stijgt. Het gebied van de Noordzee is een flauw hellend stuk landplaat (de euraziatische plaat) waardoor een mogelijke vloedgolf haar kracht verliest tijdens de verplaatsing richting Nederland.
3. Ierland en Noorwegen zullen de grootste klappen opvangen van een tsunami waardoor er aanzienlijk minder energie overblijft om Nederland te overspoelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
en de onderbouwing is?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dankjewel voor de duidelijke uitleg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Roland, hoe zit het dan met de versmalling bij het kanaal die ons in 1953 ook een heleboel problemen heeft opgeleverd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In 1953 was er geen tsunami maar een grote storm in combinatie met springtij (dus nog hoger dan het normale tij) waardoor de dijken doorbraken, die zijn nu ook verhoogd en verbeterd.
Tsunami in Nederland?
Na al die angstaanjagende beelden op TV van enorme vloedgolven, is de eerste vraag die bij je op komt: kan er in Nederland ook zo’n tsunami plaatsvinden? Het antwoord hierop is geruststellend, want het is zeer onwaarschijnlijk dat Nederland overspoeld wordt door een tsunami, maar het is niet voor honderd procent uit te sluiten. De dichtstbijzijnde breuklijnen, die eventueel een aardbeving zouden kunnen veroorzaken, liggen in de Atlantische Oceaan. Als er een aardbeving zou plaatsvinden op deze breuklijnen, dan zou die veel minder heftig zijn als een aardbeving in bijvoorbeeld de Indische Oceaan, zoals die van 26 december 2004. De platen in de Indische oceaan schuiven namelijk over elkaar heen, terwijl de platen in de Atlantische oceaan langzaam uit elkaar schuiven. Een aardbeving in de Atlantische Oceaan zou dus zeer waarschijnlijk niet krachtig genoeg zijn om een tsunami te veroorzaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor een tsunami heb je een zeebeving nodig en opstuwend water. Omdat Groot-Brittannië aan de overkant ligt en de Noordzee erg ondiep is de kans erg klein.

Meer bedreigend is een storm in combinatie met een springtij zoals in 1953 in Zeeland is waarschijnlijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is geen enkel kustland die immuun is voor een Tsunami.
Op de Canarische eilanden ligt de grote vulkaan de Cumbre Vieja die als het fout gaat een enorme Tsunami kan veroorzaken die zelfs Nederland kan treffen....

Toegevoegd na 1 minuut:
Maar de kans is wel kleiner...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er wordt dikwijls gesteld dat een tsunami in de Noordzee –als die zou plaatsvinden– maar weinig schade zal aanrichten. In de laatste eeuwen hebben tsunami’s zich altijd langs oceaankusten afgespeeld waar de zee snel dieper wordt. Hoe een tsunami in een ondiepe zee als de Noordzee zich precies zal gedragen, is daardoor niet uit de praktijk bekend. Natuurlijk zal de snelheid sterk afnemen en de golflengte flink worden ingekort. Maar de golfhoogte zal steeds groter en gevaarlijker worden.

Engelse wetenschappers gaan ervan uit dat een tsunami met een golfhoogte van enkele tientallen meters heel goed in staat is om zich voort te bewegen over een continentale platzee zonder te breken. Het is ook bekend dat bijzonder vernietigende tsunami’s ontstaan als een inkomende tsunami-golf de zeewaarts gerichte terugstroom overrijdt die ontstaat als de zee zich eerst terugtrekt. Dan zal deze golf vlak bij of op de kust breken en omslaan zoals ook gewone brandinggolven dat doen. Wetenschappelijk gezien lijkt de kans op een tsunami door een afglijding voor de Noorse kust momenteel niet erg groot.

Veel wetenschappers, onder wie dr. Van Vledder (RD 2-4), achten het zeer onwaarschijnlijk dat Nederland ooit door een tsunami wordt getroffen. Ook de Nederlandse overheid heeft ten onrechte de neiging dit vraagstuk te negeren.
Het Noordzeegebied is in het verleden echter regelmatig getroffen door tsunami’s. De grootste tsunami vond ongeveer 8100 jaar geleden plaats. Deze werd veroorzaakt door de zogenaamde Storegga-afglijding, een grootschalige onderzeese aardverschuiving voor de kust van West-Noorwegen. De afglijding werd in gang gezet door een zware aardbeving.
Een gesteentemassa van 2400 tot 3200 kubieke kilometer gleed toen de diepzee in. De zeebodemoppervlakte waarover dit gebeurde was meer dan twee keer zo groot als de oppervlakte van Nederland. Bewijzen voor de verwoestende tsunami zijn terug te vinden langs de hele Noorse kust, op IJsland, Groenland en langs de Schotse en Engelse kusten. Zelfs in het Oostzeegebied in Estland en ook in Nederland zijn afzettingen gevonden. Op de Shetland Eilanden zijn tsunami-afzettingen in de vorm van zand met resten van zeedieren en -planten tot 25 meter boven het toenmalige zeeniveau neergelegd. Ongeveer 5500 jaar geleden en zo’n 1500 jaar geleden vonden kleinere tsunami’s plaats in de Noordzee. Het is een gegeven dat het aantal (zware) aardbevingen vanaf het begin van de twintigste eeuw toeneemt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zou wel kunnen want in 1953 is er ook een tsunami geweest. een Springtij en een noordwesterstorm stuwden het water tegen de dam van zeeland. hier staat meer. Maar de kans dat dit gebeurd is echt heel erg klein. Ik denk dat er maar een zeer kleine kans is dat er weer een tsunami zoals in 1935 zal voorkomen. Maar officieel zou het nog best wel eens kunnen gebeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja en die kans is helaas ook nog eens reeël. Het gevaar komt van één van de eilanden van Grand Canaria. Een deel kan kan volgens geleerden in één keer afbreken en daarmee een enorme tsunami veroorzaken die ook richting Noordzee komt en die zeker niet aan ons voorbij gaat. De Noordzee tussen ons en Groot Brittannië is ook onstaan door een enorme vloedgolf, dus niet door het afdrijven van aardschollen zoals sommige nog steeds denken. Tsunami's zullen hier weinig kunnen voorkomen maar veilig is niemand in de lage gebieden. Buiten dit alles kan een meteoor zodanig inslaan dat een tsunami ook voor ons een gevaar op levert als water gaat stuwen moet het toch ergens heen en dat is altijd vooruit, een veilige Noordzee ten spijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het meer in de richting voorkomt in Spanje en Portugal. Ooit was er in 1953 een grote vloedgolf geweest, vooral in Zeeland. Maar de kans dat Tsunami in Nederland gebeurd is kleiner. Toch menen er wetenschappers dat door opwarming van de aarde kan gebeuren.