Waarom kunnen we verliefd worden niet tegen houden?

Verliefd worden is prachtig en rampzalig tegelijk.
Het is prachtig als start van een duurzame relatie.
Maar hebben we deze duurzame relatie, dan komt het zeer ongelegen en stort het vele relatie's in de afgrond.
We zijn zo ontwikkeld op allerlei gebied en zo deskundig.
Waarom kunnen we dan dit probleem totaal niet aanpakken en staan we vaak machteloos?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Verliefdheid is een emotie, en emotie's zijn bijna niet te bedwingen. Verliefdheid is bijna niet rationeel te benaderen. Het is sterker dan wat dan ook. Het is een oergevoel, dat je niet kunt wegredeneren. Het gaat samen met wat je ruikt, wat je voelt, wat je ziet bij die ander. Het overstijgt bijna niets vwb de emotie die liefde heet behalve de liefde die een ouder voelt voor haar kind! Als je ervan kunt genieten: heerlijk, als het niet "uitkomt" kan het een ramp zijn!

Je kent natuurlijk ook in jouw leven emotionele belevenissen of stormen... Dan heeft meester ratio geen schijn van kans, dus ontstaan er ook heel gemakkelijk toestanden, waarin je een uitweg moet zien te vinden. Dan moet de ratio wel degelijk aan de orde komen, waarbij wellicht hulp nodig is van een ander, die objectiever kan zijn dan jijzelf. Dat we soms machteloos staan: ja en dan heb je die andere neutrale persoon nodig....

Ik vond zelf de volgende woorden treffend (ze zijn niet van mij): --- Citaat: "Veel relaties worden verbroken door te hoge verwachtingen die we aan onze partner stellen. Van vrienden accepteren we hun gebreken maar als het om liefde gaat klampen we ons koppig vast aan onze overspannen verwachtingen. En dan raken we gefascineerd door de man of vrouw op wie we spontaan verliefd worden. Maar van de psychologie kun je leren dat het bij verliefdheid veeleer zo is dat in jou of in mij iets wordt aangesproken dat jij of ik in jezelf hebt verwaarloosd. Verliefdheid is dus geen reden om je huwelijk op te breken. Meer een signaal: wat heb ik bij mezelf over het hoofd gezien wat bij mezelf ook weer tot nieuw leven gewekt moet worden. Die ander heeft in mij opgeroepen wat ingedut was. En als ik dat weer tot leven wek, kan ook mijn relatie weer tot bloei komen." --- Het aanpakken / tegen houden van verliefdheid wordt vaak gezocht in de ander. Dat kan zowel de man/vrouw zijn waarop je verliefd wordt of eigen partner (die je op dat moment negeert). Het probleem wordt niet bij de bron aangepakt (jezelf). Het is daarom ook dat de verliefdheid in een relatie na een tijd over gaat. Je relatie wordt gelijkwaardig. Toegevoegd na 3 minuten: NB. Op het vakgebied van de biologie kan je ook kijken naar de stof PHE (phenylethylamine) dat bij verliefdheid wordt aangemaakt (bron 2).

Bronnen:
http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/relati...
http://www.kennislink.nl/publicaties/de-we...

"Er worden hormonen en neurotransmitters (oa. fenylethylamine, noradrenaline, adrenaline, endorfine, dopamine en oxytocine) in je hersenen aangemaakt als je het doelwit van je verliefdheid ziet. Die hormonen zijn verslavend, waardoor je je geliefde zo vaak mogelijk wilt zien en mist" Bovenstaand is de wetenschappelijke verklaring voor de gevoelens die bij verliefdheid horen, de blijfschap, euforie, de roes, de roze bril. Waarom het niet tegen te houden is, is omdat stoppen met verliefd zijn nét zo moeilijk is als stoppen met roken. De stofjes die je aanmaakt zijn zeer verslavend, vooral endorfine en dopamine. (endorfinen worden ook aangemaakt bij pijn en fungeren als een pijnstiller op de zelfde manier als morfine doet, het creëerd een roes. Dezelfde roes waar joggers en andere duursporters aan verslaafd kunnen raken, maar ook SM-ers bijvoorbeeld.) Verliefd zijn is dus simpelweg lekker en heel verslavend en dus willen we er onbewust niets tegen doen, ook al wil ons gezond verstand het soms wel. Ik wist met al m'n gezonde verstand dat roken slecht voor me was, maar toch kostte het me flink moeite om daar mee te stoppen. M'n hersenen wilden steeds weer meer. Verliefdheid is niet anders :)

Emoties heb je niet om ze te bedwingen, maar om mee om te gaan en te onderzoeken ,wat gebeurt er met me en waarom?En dat kan alleen jij onderzoeken en uitwerken.Vaak heb je hulp in je omgeving als je daarvoor open staat.En als je een goede relatie hebt is het mogelijk om misschien hier over te praten.Vaak door te praten wat je dwars zit (welke emotie dan ook)trancendeer je dingen en kun je ze uit werken. Dan verdwijnt dezeemotie en komt dan niet meer in deze vorm terug maar ben je er klaar mee je hebt het gezien alsware.

Verliefdheid is een emotie, en emoties komen op als poepen - die kun je inderdaad niet tegenhouden. Maar net als elke andere emotie, bepaalt hoe je er mee omgaat wat er vervolgens gebeurt. Je kunt wel degelijk ervoor kiezen de emotie zelf toe te laten en er van te genieten zonder er concreet iets mee te doen. Wij KUNNEN het probleem dus wel degelijk aanpakken, maar naarmate mensen meer geneigd zijn voor genot op de korte termijn te kiezen, WILLEN of DOEN we dat niet. Zie ook alle antwoorden op de eerder door jou gestelde vraag http://www.goeievraag.nl/vraag/verliefd-negeren.16610

Ik bestrijd je stelling en ben van mening dat we juist wel degelijk verliefdheid kunnen tegenhouden. Als dat niet het geval was, dan zou iedere man op iedere aantrekkelijke vrouw (en andersom) verliefd worden, maar dat is toch echt niet het geval. Gelukkig maar, anders zou de mensheid uitsterven wegens roekeloosheid.

Je kunt verliefheid prima tegenhouden, als je dat zou willen. Net zoals je woede kunt tegenhouden en verdriet. Dat vereist dat je je emoties bewust maakt en er niet "blind" achteraan rent. Je gewaar zijn van de gevoelens die in je boven komen (en meestal ook weer wegzakken). Dat biedt de ruimte om te kunnen kiezen...dit gevoel...wat is dat, wil ik daar iets mee of niet?

Emoties zijn erg sterk, verliefdheid is daar één van. Maar je hoeft niet in al je emoties mee te gaan en eraan toe te geven, onze ratio is namelijk ook heel sterk en die moeten we niet onderschatten. Je staat niet machteloos, je bent altijd bij machte om íets te doen. Je kunt emoties en gevoelens wel degelijk in goede banen leiden door het van een afstandje te bekijken en te beredeneren met gezond verstand. Juist wanneer het zeer ongelegen komt en je er eigenlijk niet aan toe wil geven. En wanneer je een goede relatie hebt denk dan maar zo; ook de nieuwe verliefdheid gaat weer over in iets anders, iets diepers(of helemaal niet!). En als je die diepte al hebt in je huidige relatie, waarom zou je dan weer helemaal opnieuw beginnen?

Verliefd worden is volgens mij wel degelijk tegen te houden ... Het ligt er aan hoe sterk je bent !

Volgens mij is het een ziekte. Klinkt heel negatief maar dat komt misschien omdat ik er geen goede ervaringen mee heb. Ook is de verliefdheid meestal gericht op iemand die je in eerste instantie afschuwelijk vond (en niet zonder reden).