Dat staat in het Wetboek van Strafrecht:

Artikel 287
Hij die opzettelijk een ander van het leven berooft, wordt, als schuldig aan doodslag, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vijftien jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Artikel 288
Doodslag gevolgd, vergezeld of voorafgegaan van een strafbaar feit en gepleegd met het oogmerk om de uitvoering van dat feit voor te bereiden of gemakkelijk te maken, of om, bij betrapping op heter daad, aan zichzelf of andere deelnemers aan dat feit hetzij straffeloosheid hetzij het bezit van het wederrechtelijk verkregene te verzekeren, wordt gestraft met levenslange gevangenisstraf of tijdelijke van ten hoogste dertig jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Artikel 288a
Doodslag, gepleegd met een terroristisch oogmerk, wordt gestraft met levenslange gevangenisstraf of tijdelijke van ten hoogste dertig jaren of geldboete van de vijfde categorie.

Artikel 289
Hij die opzettelijk en met voorbedachten rade een ander van het leven berooft, wordt, als schuldig aan moord, gestraft met levenslange gevangenisstraf of tijdelijke van ten hoogste dertig jaren of geldboete van de vijfde categorie.

http://www.wetboek-online.nl/wet/Sr.html#2042

Toegevoegd na 10 minuten:
In de praktijk wordt niet altijd de maximale straf opgelegd. Afhankelijk van feiten en omstandigheden kan de rechter een lagere straf geven. Een hogere straf is niet toegestaan.
Verder kan een veroordeelde na een aantal jaren een voorlopige invrijheidstelling krijgen. Tot 1-7-2008 heette dat "vervroegde invrijheidstelling" en werd het standaard toegepast, behalve als iemand zich heel ernstig had misdragen tijdens de detentie. Tegenwoordig moet de gedetineerde aan een aantal voorwaarden voldoen voordat een voorlopige invrijheidstelling wordt toegepast.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Voorwaardelijke_invrijheidstelling
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thx

Andere antwoorden (3)

Maximaal is dat levenslang. Lees maar eens: http://nl.wikipedia.org/wiki/Levenslange_gevangenisstraf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Thx! Maar dat snap ik wel maar je bent hier in NL na een paar jaar vrij minstens 5 die levenslang is bijna nooit waar zodra je goed gedrag levert na zoveel jaar ben je voorwaardelijk vrij als ik het goed heb..maar daarom zeg jij ook maximaal.., een persoon is namelijk aantal keer in zijn nek gestoken en overleden maar degene loopt weer lekker vrij rond heeft ook veel met de redenen te maken sowieso maar ik heb zoiets van je als je iemands leven afneemt weetje ..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die levenslang is juist bijna altijd waar. Lees die wiki link maar. Alleen koninklijke gratie kan je daaruit weghalen, levenslang kan niet vervroegd worden beeindigd. Er zijn alleen wel sinds 1980 maar 36x levenslang uitgedeeld! (En dat is trouwens nog steeds een hoog gemiddelde vergeleken een lange tijd van daarvoor.) Tijdelijke straffen worden vaak wel vervroegd beeindigd inderdaad, en die worden vaak voor moord gegeven. Maar het debat over harder en langer straffen is zeer ingewikkeld en uitgebreid, daarover zijn letterlijk vele boeken volgeschreven en regeringen in moeilijke posities gebracht. Dat gaan we hier beter niet voeren denk ik :)
In Nederland denk ik max 11 ofzo, maar 3 kan ook; is verschillend
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is niet net als verkrachting waar je maar 12 maanden voor krijgt hier in Nederland. Het kan oplopen tot levenslang.