Waarom worden overledenen gewassen?

Bij veel verschillende religies en culturen is het gebruikelijk om de overledenen te wassen.
Waarom is dat eigenlijk? Het is denk ik voornamelijk ritueel, maar juist rituelen kunnen per religie zo sterk verschillen terwijl dit gebruik zo breed is dat het wel religieus overstijgend lijkt.
Of heeft het ook een functionele reden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
9.8K

Het beste antwoord

Het stamt nog af van voordat er religies waren. De dode werd ritueel gewassen en besprenkeld met rozenwater of andere geurstoffen. Men geloofde in het hiernamaals en de bedoeling was dat de dode rein over kwam.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dit ritueel wordt nog steeds toegepast.
Binnen de Islam gelooft men nog steeds dat je schoon het paradijs binnen moet treden.
Ook is het (met name voor Christenen) belangrijk dat de dode er netjes bij ligt in de kist.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het heeft eigenlijk met hygiëne te maken:
Bij de term “wassen” is het gebruikelijk dat men denkt aan lichaamsverzorging en hygiëne.
In de overledenenzorg is bij het wassen van de overledene naast lichaamsverzorging en hygiëne nog een derde aspect aan de orde, namelijk conservering.
Vetlaagje (talg)
Over het hele menselijk lichaam bevindt zich een filmdun vetlaagje (talg). Dit vetlaagje beschermt ons tegen invloeden van buitenaf. Bij de levende mens wordt dit laagje steeds opnieuw aangemaakt. Bij overlijden stopt dit proces.
Doel ter conservering is om dit laagje zoveel als mogelijk in stand te houden zodat bescherming tegen invloeden van buitenaf blijft bestaan. Ook voorkomt de aanwezige talglaag dat voorspoedige uitdroging van de huid plaatsheeft. Was daarom zo min mogelijk en maak daarbij zo min mogelijk gebruik van zeep.
Voor medewerkers in de zorgsector wordt minimaal wassen en al helemaal zonder zeep als zeer onnatuurlijk ervaren, maar door het vetlaagje in stand te houden wordt de mogelijkheid vergroot dat de overledene tot de uitvaart toonbaar is en opgebaard kan worden.
Was, indien nodig, het gezicht met lauw water.
Belangrijk is dat de ooghoeken en de mondhoeken goed worden schoongemaakt.

Recente zorg
In zorginstellingen kan men er veelal vanuit gaan dat, bij goede patiëntenzorg, de zorg voor hygiëne recent heeft plaatsgevonden en dat de overledene ‘schoon’ is.
Uitgebreid wassen kan dan onnodig zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als iemand sterft, ontspannen de spieren. Daarbij kan er urine en ontlasting het lichaamverlaten en voor verontreiniging daarvan zorgen. Uiteraard gaat dit,als het lichaam daarna niet gewassen wordt ruiken. Dat is buiten de religieuze reiniging één van de redenen om het lichaam na overlijden te wassen.