Hoe geven ze nieuwe huizen een huisnummer? Doen ze dat willekeurig of is er een bepaald systeem voor?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2.5K

Het beste antwoord

zeker is daar en systeem voor.
Het huisnummer is het nummer dat door de gemeente aan een opstal wordt gegeven. Een huisnummer is onderdeel van een adres.

Het gebruik van huisnummers werd omstreeks 1800 voorgeschreven door de napoleontische regering. In Venetië en Rome zijn echter huisnummers aangetroffen uit het begin van onze jaartelling.

Toegevoegd na 2 minuten:
in de tweede bron wordt alles uitvoerig toegelicht
(zoals het in België van kracht is.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessant ik ga de bron eens lezen! Dank je!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waar die napoleon wel niet goed voor i geweest in nederland ( weghalen 000 dus deflatie achternamen ect)

Andere antwoorden (2)

Er zit inderdaad een systeem in. De nummering begint vanuit het centrum van een stad of dorp. Even nummers rechts oneven links. Is omstreeks 1810 ingevoerd door Napoleon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me best lastig om zoiets te bedenken. In mijn woonplaats heb je ook veel huizen waar het huisnummer uit 2 cijfers-streepje-2 cijfers bestaat, dus bv 38-12, 07-34 etc. Dat snapte ik dus ook niet zo goed, aangezien je het bijna nergens anders in Nederland ziet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Annepanne: volgens mij was dat een experiment dat uiteindelijk niet zo'n succes bleek...
Steenuiltje
13 jaar geleden
waar is dat dan? nooit van gehoord.....
Het systeem van de nummering van woningen bestaat sedert de tijd van Napoleon.

Men begon de nummering altijd vanuit de kant waar het stadhuis gevestigd was..

Nu nog kun je in de samengevoegde gemeenten zien waar ooit het eigen stadhuis moet hebben gestaan..of zelfs nòg staat.

Het systeem zoals het bestond wordt nog altijd toegepast, tenzij dat niet mogelijk is..zoals b.v. op een nieuw aangelegd rond plein..of als twee verschillende gemeenten volkomen met elkaar vergroeien.

In het laatste geval zal belangrijkste/grootste gemeente 'voorrang' genieten.

Dus dàn geldt genoemde regel voor de kleinere, de wat minder belangrijke gemeente, niet meer.

Groet,

Ton