Waarom worden er soms straffen gegeven die bijvoorbeeld 20 x levenslang zijn, terwijl 1 x levenslang al betekent dat je nooit meer vrij komt?

Je ziet vaak op tv dat vooral in Amerikaanse landen gevangenisstraffen worden uitgedeeld aan gedetineerden die een paar keer levenslang zijn. Maar als iemand eenmaal tot levenslang (zonder vervroegde kans op vrijlating) veroordeeld is weet je bij voorbaat al dat hij niet meer vrij komt. Waarom doen ze dat, wat is de meerwaarde daarvan?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
10.2K

Het beste antwoord

Dit heeft twee redenen;
De belangrijkste reden is om onderscheid te maken in ernst van veroordelen.
Stel dat je een land hebt zonder doodstraf en je hebt 2 veroordeelde:
-Persoon A heeft 3 mensen vermoord en krijgt levenslang.
-Persoon B heeft 30 mensen vermoord en krijgt levenslang.
Ze krijgen beide dezelfde straf terwijl persoon B 10keer zoveel mensen heeft vermoord.
Vandaar dat het wel eens gebeurd dat persoon B niet 1, maar 10 keer levenslang krijgt, om aan te geven dat wat hij heeft gedaan NOG erger is.

Verder, zoals reeds eerder gezegt, is levenslang niet altijd levenslang.
In onder meer Canada, Griekenland, Noorwegen, Portugal en Spanje bestaat een echte levenslange gevangenisstraf niet en wordt "levenslang" automatisch omgezet in een vast aantal jaren (respectievelijk 15, 20, 21, 25 en 30 jaar).
Wil je zeker weten dat iemand nooit meer vrijkomt, dan kan je hem beter een paar keer levenslang geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

in nederland is levenslang 25 jaar,en in het buitenland is et gewoonopsomming van de straffen wat moey voor de papierwerk om een zaak aftesluiten...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is niet juist. In Nederland is de straf "levenslang" daadwerkelijk levenslange celstraf. http://nl.wikipedia.org/wiki/Levenslange_gevangenisstraf
Rieneke1
13 jaar geleden
@dat wist ik niet fizion, weer wat geleerd.
mooie avatar trouwens :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is elke keer dat men bovenop levenslang legt dan ook een opsomming van de misdaden die de gedetineerde begaan heeft? Maar dat kan toch niet, want soms krijgen bepaalde gedetineerden wel tientallen keren levenslang.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan hebben ze dus ook tientallen keren iets gedaan waar je levenslang voor krijgt...
Dit heeft te maken met een gevoel van genoegdoening voor de slachtoffers en de maatschappij, die men wil creëren door het uitdelen van dergelijke absurde straffen.

Eén keer levenslang, zonder kans op vervroegde vrijlating is in principe genoeg, om er voor te zorgen, dat een grote crimineel nooit meer in vrijheid komt.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bevestiging dus. Maar geldt die reden voor elk land of verschilt dat? Dank je wel trouwens!
Als je hier 5 mensen vermoordt, word je veroordeeld voor de moorden, voor het feit dat je moorden gepleegd hebt.
In de VS zou je dan veroordeeld worden voor de moord op persoon 1 (levenslang), persoon 2 (levenslang), persoon 3 (levenslang), persoon 4 (levenslang), persoon 5 (levenslang), en dan heb je 5 keer levenslang.
Dat cumulatieve, optellende straffen kennen wij hier niet, maar kennelijk is er in de VS behoefte aan dit soort veroordelingen (qua straf maakt het natuurlijk niets uit, je kunt maar één keer levenslang zitten).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een heel praktisch voordeel voor één straf per misdaad, in plaats van een totaalstraf: stel, je je wordt veroordeeld voor vijf moorden, tot vijf keer levenslang. Na drie jaar komt er bewijs boven tafel waaruit blijkt dat niet jij, maar iemand anders moord nummer vijf heeft gepleegd. Een gerechtelijke dwaling dus.

Als je een totaalstraf had gekregen, betekent dat dat de hele zaak opnieuw behandeld moet worden. Je bent immers niet schuldig aan één van de misdaden die je één keer levenslange gevangenisstraf hebben opgeleverd. Er moet opnieuw worden bekeken of de vier overgebleven moorden óók voldoende zijn voor een levenslange gevangenisstraf.

Heb je per moord levenslang gekregen, dan hoeft het hele circus niet opnieuw. Er gaan gewoon één keer levenslang af, er blijft vier keer levenslang staan, netto resultaat levenslang voor vier moorden.