Iq testen(logica) word gedaan door middel van vragen of testen waarvoor schoolse kennis niet van toepassing is,dus een iq test zou bv door een geschoold en een niet geschoold iemand,met dezelfde iq dezelfde resultaten hebben.
Door vragen te analyseren zou je eerst de opgedane kennis er uit moeten filteren.Uiteraard is het zo dat iemand met een hoog iq waarschijnlijk ook beter instaat is om zijn kennis te delen door bv vragen goed te beantwoorden.Maar 100% zekerheid is er nooit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

onder sommige voorwaarden wel
zo moeten bv de vragen gemeend zijn gericht zijn op kennis als ik tig keer vraag naar hoe heete dat en dat liedje schiet het natuurlijk niet op maar kort gezegd zou je uit de vragen die een persoon stelt redelijk wat informatie over die persoon kunnen halen inclus een schatting van het iq
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
IQ wordt gemeten in cijfers aan de hand van testen.
Dat is naar mijn idee via vragenanalyse (en antwoorden) op GV niet mogelijk, ook niet bij benadering.
Maar in hele grote lijnen denk ik wel, dat je een beeld kunt vormen van het denkniveau van iemand..... hoewel ook dat een subjectief gegeven is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
nee, het IQ word afgeleid en getoetst aan de hand van tests die uit meerdere facetten/onderdelen bestaat. het is dus onmogelijk om het IQ te bepalen door 1 onderdeel hiervan uit te lichten/'te onderzoeken' en hieruit een juiste conclusie te trekken.