Als je zegt "Kut Duitser" of "Kut Belg" valt dat dan onder Racisme? Want een Duitser of Belg is geen ras toch?

Als je iemand uitscheldt voor kut Duitser, ben je dan een racist? of discrimineer je dan?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Tegenwoordig wordt er een iets ruimere definitie van racisme gehanteerd. Hierbij zijn ras maar ook nationaliteit of ethniciteit onder racisme geschaard. Daarmee is het discrimineren van belgen of duitsers ook racisme. Volgens de Conventies van de Verenigde Naties betekent raciale discriminatie "elk onderscheid, uitsluiting, beperking of voorkeur gebaseerd op ras, huidskleur, afstamming, of nationale of etnische oorsprong die het doel of effect heeft van opheffing of aantasting van erkenning, genieting of uitoefening, op basis van gelijkwaardigheid, van mensenrechten, en fundamentele vrijheden in het politieke, economische, sociale, culturele of enig ander veld van het openbare leven".[1] De laatste definitie maakt dus geen onderscheid tussen discriminatie op grond van ras of etniciteit. Het onderscheid tussen beide begrippen blijkt ook voor antropologen een onderwerp van debat. Ook de Britse wet verstaat bijvoorbeeld onder raciale groep "elke groep mensen gedefinieerd op grond van ras, huidskleur of nationaliteit (inclusief burgerschap), of etnische of nationale afkomst".

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Racisme

Dit is inderdaad geen racisme. Wel discriminatie, je discrimineert op afkomst.

Dan ben je in feite ook een racist ja: je scheldt iemand met een huidskleur uit..... Okee: wat vergezocht.... Maar ik zie het meer als discrimineren op landsaard. Sowieso vind ik het niet kloppen, uitschelden op zich niet...... Je probeert daarmee jezelf hoger te plaatsen dan een ander, en daar sta je niet. Toegevoegd na 55 minuten: Bedankt voor de onbekende minnen….. Als je een bruine Duitser uitscheld voor kut-Duitser ben je weldegelijk een racist. Ik schreef al: ietwat vergezocht,maar toch!!!!! Toegevoegd na 56 minuten: "uitscheld" met dt... :-)

Nee dat is geen racisme, racisme valt onder ras(sen) onder elk volk heb je verschillende rassen, dus is het allereerst geen racisme, het schelden op die manier is discrimineren/beledigen van een 'volk'.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100