Zijn er fatsoensnormen voor de uiterlijke tijd dat je een ander belt?

Dus tot hoe laat kun/mag je iemand bellen? Staat daar een bepaald tijdstip voor? Of na welke tijd zouden jullie een ander niet meer bellen? Ik bedoel via de vaste lijn, mocht daar nog verschil in zitten. En niet zo belangrijk dat het niet kan wachten tot morgen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
26.1K

Antwoorden (12)

Je kunt beter niet meer bellen na 22.00 u. Mensen schrikken dan al snel als de telefoon gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt altijd iemand bellen, en daar zijn geen vaste regels voor. Zelf zou ik niet iemand midden in de nacht gaan bellen. Dus na 24:00 tot ongeveer 07:00 bel ik zelf niemand. Maar dat verschilt per persoon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wij bellen na 22.00 uur niet meer, tenzij het dringend is en/of we weten dat die persoon altijd laat naar bed gaat (bijv. familie).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zelf bel ik niet meer na tienen.
Hebben de mensen kleine kinderen, dan niet later dan 8 uur, anders maak je ze wakker met de telefoon.
Mobiel altijd tot tienen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als de telefoon hier af gaat om half 10 dan denk ik al, hm laat. 22.00 uur gaat mij al iets te ver. En als ik middernacht wordt gebeld dan schrik ik wel even.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dat scheelt per persoon, ik zou harder schrikken als er 's morgensvoor 8.oo uur wordt gebeld dan 's avonds na 10 uur.
Dus het gaat er maar om, hoe goed ken je die persoon, wat weet je van zijn slaapgewoontes.
Het getuigt van goed fatsoen dat je , als je weet dat iemand niet graag gebeld wordt na/op een bepaalde tijd, dat je dat dan niet doet
anneliez
13 jaar geleden
standaard bel ik particulieren doordeweeks niet na 22 en voor 9 uur behalve heel goede kennissen en vrienden, die ik wel tot 23:30 bel. Zaterdagavond en zondag bel ik alleen familie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ikzelf bel na 21.00 uur niemand meer. Zelf ga ik dan genieten van een welverdiende, rustige avond.
Heb dan absoluut geen puf en geen zin meer in telefoongeklets. Neem dan vaak ook niet meer op.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ikzelf bel niet meer na 10.00 uur, tenzij het goede vrienden zijn.
Verder bel ik niet rond 18.00 uur, omdat mensen dan vaak aan het eten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het nodig is dan bel ik mensen dag en nacht. Dat moet kunnen, maar dat dus alleen in noodgevallen zoals ziekte etc. Als het gaat om het normale bellen dan bel ik tussen 9 uur 's morgens en 21:30 's avonds. Ik begrijp ook nooit zo goed dat mensen in bus/trein om 7:00 al aan het bellen slaan, en nee dat zijn geen zakelijke gesprekken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik doe zelf altijd tussen 10 en 22!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het lijkt erop dat de richtlijn is:
-afhankelijk van de beller en de gebelde, en hun relatie
-gemiddeld ongeveer rond een uur of 22.00 schluss, tot de volgende ochtend.

Wat betreft andere zaken waarvan je kan schrikken (bijvoorbeeld: harde muziek aan) gelden wettelijke normen van naar ik meen 22.00 en 09.00.
W.b. de ochtend trouwens: de meeste bedrijven starten om 08.30 ('kantoortijden' = 08.30 - 17.00), dus kun je volgens mij vanaf 08.30 telefoon verwachten...