Waarom vallen grote prijzen van de Postcode Loterij altijd in bekende steden?

Zoals nu ook weer, Den Haag en Nijmegen:
http://www.postcodeloterij.nl/Uitslagen/SuperPostcodePrijs14eTrekkingDec2010.htm

Als we naar de straatprijzen kijken van 2010, een heel groot gedeelte zijn steden waar iedereen wel van gehoord heeft:
http://www.postcodeloterij.nl/web/Uitslagen/Straatprijs/ArchiefStraatprijs2010.htm

Dus erg opvallend dat bijvoorbeeld kleine onbekende dorpjes nooit in de prijzen vallen. En laat het ook altijd voornamelijk in het zuiden van het land zijn, Noord-Nederland valt altijd buiten de boot.

De vraag, in hoeverre is dit waar?

Toegevoegd na 9 minuten:
(Valt me trouwens ook wel bij andere dingen op, vaak komen winnaars uit grote steden)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.9K

Het beste antwoord

Omdat grote steden bekender zijn dan kleine dorpen, en omdat grote steden veeeeeeeeeel meer straten hebben. Trouwens, het is niet waar. Er valt ook wel eens een grote prijs in een kleinere plaats. (In de long tail, zeg maar.)

Toegevoegd na 1 minuut:
Het is puur kansberekening. Verder niks bijzonders.
De kans dat jij in Amsterdam of ik in Lutjebroek win, blijft even groot.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In een stad van, zeg maar 10000 inwoners is de kans op een winnaar uiteraard groter dan in een dorpje met maar 2500 mensen omdat er waarschijnlijk meer mensen aan mee doen.e
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij de Postcode Loterij gaat op postcode. En daarbij lijkt het net of ze altijd een postcode zelf uitkiezen.
Ik krijg ook wel eens het idee dat het gewoon "uitgenast"is met al die loterijen.Soms wordt het prijzengeld geeneens op gehaald,terwijl het dan toch om een groot bedrag gaat.Dat is voor mij een teken dat het in een stad of wijk valt waar men er blijkbaar niet eens behoefte aan heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grappig, gisteren nog discussie dat de hoofdprijs zo vaak in Brabant valt, of zoals nu, in Drenthe.
Ik denk dat je pas kunt kijken of er iets niet aan zou kloppen als je óók weet hoeveel deelnemers er in al die straten zijn.
Er is notarieel toezicht, dus ik vermoed dat een en ander toch correct verloopt.