De Vrijmetselarij bestaat uit mensen die het ideaal nastreven om aan een betere wereld te bouwen. Ieder mens op zijn eigen micro wijze. Het is moeilijk om onder woorden te brengen al was het alleen maar omdat wat goed is voor mij voor iemand anders heel nadelig kan zijn.
Dit besef en andere "geheimen des levens" beeld men uit met symbolen en rituelen. Zo is de ruwe steen het symbool voor de inperfecte mens en de kubieke steen symbool voor de volmaakte. Het behoeft geen uitleg dat dit laatste slechts een streven is.
De graden binnen de Vrijmetselarij zijn slechts symbolen voor richtingen van persoonlijke ontwikkeling. Een Vrijmetselaar is en blijft altijd een leerling en de graden die daarop volgen maken hem geen perfecter mens.
Om mijn antwoord op deze ogenschijnlijke profane vraag te begrijpen moet je Vrijmetselaar zijn. Daarbij zou men dan wel als uitgangspunt dienen te nemen dat een Vrijmetselaar zijn weg naar het oogsten aanvangt om het licht te vinden ergo om zich persoonlijk te ontwikkelingen en niet voor een Maçonnieke carrière. Graden zijn geen strepen zoals in bijvoorbeeld het leger. Hoewel sommige graden niet voor iedereen zijn weggelegd.

Toegevoegd na 6 minuten:
Abusievelijk heb ik oogsten geschreven maar dit dient Oosten te zijn. Ik hoop dat het een antwoord op je vraag is. De Vrijmetselarij gaat niet prat op 1 stelling maar ik wil wel zeggen dat een aantal andere antwoorden voor mij echt niet op waarheid berusten. Zo krijg je niet als een soort beloning een hogere graad. Voor de meeste graden kun je jezelf gewoon aanmelden en soms wordt je ook gevraagd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

daar wordt over gestemd door de hogere heren
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een stemming en een mooi ritueeltje met een hoop overdenking en symboliek. Het is eigenlijk net de scouting, maar dan voor volwassenen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Over het algemeen kom je als gang - clan - secret society lid een tree of een aantal treeen hoger door iets groots voor de club te doen.

De laatste tijd kan ik mezelf "wakker" noemen. Alle signalen die de freemasons / vrijemetselaars via media uitwisselen, heb ik al die tijd gezien - net als miljarden andere - maar nooit herkent als bewust. Al die tijd was het voor mij dus "hidden in plain sight". Alle (hand) symbolen in de media zoals
- films
-series
- politieke gebeurtenissen op het nieuws (met name de ontmoetingen, het zwaaien met de "M")
- muziek video's

zitten boordevol met verborgen signalen. Ik denk dan ook dat alle Jay-Z's, Rihanna's, Lady Gaga's, Bushes, Berlusconi's en andere er beter van worden.

Vergeet niet dat er veel zijtakken zijn, zoals Skull and Bones en The Bohemian Grove. Ik denk dat ze allemaal op soort gelijke manier een graadje hoger terecht kunnen komen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga der even rustig voor zitten en laat jezelf verrassen:

http://www.franklinterhorst.nl/Dossier%20Barack%20Hoessein%20Obama.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zou je dat kunnen samenvatten?
Je komt bij de vrijmetselarij een stap hoger door aan jezelf te werken; door te proberen een beter mens te worden dan je eerst was. En wat een beter mens is, dat mag je zelf bepalen. Er zijn geen dwingende richtlijnen voor. Geen dogma's. Of je toe bent aan die volgende stap bepaal je dus ook voor het grootste deel helemaal zelf.

De vrijmetselarij heeft als organisatie geen maatschappelijke standpunten, religieuze of zakelijke belangen. Die mag ieder lid voor zichzelf hebben, zolang hij die maar buiten de Loge houdt. Een Loge is geen plek voor het bedrijven van politiek of om zaken te doen. het is ook geen geloof, dus is een Loge niet een soort kerk.

Als geloof, politiek of zakendoen het beeld zou gaan bepalen, dan zou de vrijmetselarij waarschijnlijk snel ophouden te bestaan, want daar komen de leden niet voor naar de Loge. Men komt naar een veilige plaats waar levensbeschouwelijk werk wordt gedaan. Meer niet, maar zeker ook niet minder.

Toegevoegd na 4 minuten:
PS
Skull and Bones, Illuminati (die bestaan al lang niet meer) en The Bohemian Grove? Het had en heeft allemaal niets met vrijmetselarij te maken. Maar wie mijn bovenstaande antwoord heeft gelezen of echt gedegen onderzoek heeft gedaan bij betrouwbare bronnen die weet dat al lang.