waar komen verwachtingen vandaan? (zie uitleg)

stel: het is je verjaardag, je verwacht van je vriend een mooi cadeau, maar het blijkt dat hij helemaal niks heeft. Dan ben je teleurgesteld, omdat je wel iets verwacht had. maar waar komt dat vandaan? Hoort zoiets bij de mens? Of komt het omdat die ene vriendin wel een mooie ketting heeft gekregen van haar vriend en word het je dus aangeleerd?

Toegevoegd na 6 uur:
het is trouwens niet bij mij gebeurt ofzo hoor, ik was er gewoon nieuwschierig naar!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Verwachting hebben is een belangrijke menselijke eigenschap. We hebben nl. consistentie nodig. Dingen moeten samenhangen en kloppen. Dit is bijna een wet in de menselijke natuur. We willen dat dingen, elke keer dat ze gebeuren in ons leven, op de zelfde manier gaan. Als je `s ochtend wakker wordt, verwacht je de vloer onder je voeten te voelen zodra je uit bed stapt. ( fysieke verwachting)

Als je met de liefde van je leven trouwt, verwacht je dat het je levenlang duren zal.
Het is dan de mentale wereld van onze verwachting, zoals we denken dat de wereld voor ons zelf moet zijn.
Waarom verwacht je dat je partner ook morgen nog van je houdt? Omdat dat consistent is, een soort menselijke zwaartekracht. het houdt alles op de grond en bij elkaar.
Het helpt ons de wereld beter te begrijpen.

Wanneer er iets gebeurt wat we niet hadden verwacht; je ergste vijand geeft je een compliment over je kleding, je houdt van je kind en vergeet naar de muziekuitvoering te gaan, op je trouwdag verwacht je een 'speciaal' cadeau enz. Als dit niet zo gaat als je verwacht dan krijg je een toestand van geestelijke verwarring; Wat? Hoe kan dat nu? Ik snap het niet. Waarom? Dan ontstaat dissonantie, een geestestoestand van lichte verwarring en belemmering. Dissonantie is een term voor de cognitieve,
emotionele,fysiologische en gedragsmatige toestand die ontstaat wanneer dingen niet zo gaan als we verwacht hadden. Je begint je gek genoeg van streek en van slag te voelen. Fysiek krijg je zweterige handen, je hart klopt harder en je bloeddruk stijgt. Dit is een toestand die we niet prettig vinden omdat het ons uit ons gelijkgewicht brengt. We begrijpen dan even de wereld niet meer.
amc
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

het is vooral dat je het gewend bent om van je dichte fam en vrienden iets te krijgen. omdat dat altijd zo geweest is.
als je jarig bent kreeg je als kind al cadautjes en dat is gewoon een gewenningeigenlijk hoop je er stiekum een beetje op.
als je dan niet krijgt ben je eigenlijk wat teleurgesteld.

toen mijn man en ik het nog niet zo goed haddenn financieel deden wij ook niks op elkaars verjaardag, maar toch hoopte ik stiekum altijd op een kleinigheidje. tis gewoon een gevoel wat je hebt.

nu krijg ik soms onverwachts inneens iets leuks en dat is eigenlijk nog veel leuker
13 jaar geleden
Natuurlijk is dat aangeleerd gedrag.

Het is al van oudsher de gewoonte om geschenken mee te nemen als er iets gevierd moet worden. Geboortegeschenken, denk aan de Drie Koningen bij de geboorte van Jesus, verjaardagsgeschenken, geschenken bij een diploma, enzovoort.
Wij gaan er dus gewoontegetrouw van uit dat er iets wordt aangeboden bij een verjaardag. Komt dat niet, dan zijn we hogelijk verbaasd. Komt de beste vriend met lege handen, dan valt hij buiten de boot, tenzij hij direct een geldige reden opgeeft.
Soms, om niet heen en weer met geschenken te komen aandragen, wordt er binnen de familie wel eens afgesproken, dat dit gegeef wordt doorbroken. Dit geldt echter nooit voor de geliefde, al komt dat wel eens voor bij mensen die al ....tig jaar getrouwd zijn, maar daar is nog wel begrip voor op te brengen.
13 jaar geleden
Deels komen verwachtingen voor uit CONDITIONERING. Eenvoudiger gezegd is dat: gewenning/training. Gevers zijn erop getraind /eraan gewend iets te schenken bij bepaalde gelegenheden.
Ontvangers hetzelfde, maar dan krijgen i.p.v. geven.
Het kan ook zijn dat je helemaal niet gewend bent aan het krijgen van (leuke) geschenken. Niet in alle milieus is dat even gebruikelijk.
In dat geval kunnen verwachtingen een andere herkomst hebben.
Bijvoorbeeld BEREKENING. Je weet dat de overgrote meerderheid het doet, en rekent er volgens de wetten van kansberekening min of meer op dat jouw (nieuwe) contact dezelfde gewoonte hanteert.
Ook kan het ASSOCIATIE zijn. Je vriend doet je denken aan iemand die altijd erg gul is en zijn partner trakteert op lieve of begeerlijke verrassingen. Onbewust koppel je deze eigenschap automatisch aan je vriend.
Verder kan het jouw idee van WEDERKERIGHEID zijn. Misschien heb je je vriend bij gelegenheid een mooi cadeau gegeven en verlang je stilletjes iets moois terug.
Als laatste: Jouw idee van wat REDELIJK is, kan ook meespelen. Stel: je vriend zit goed in de ' slappe was' en verblijft veel bij jou, die een stuk minder te verteren heeft. Je kunt het dan heel redelijk vinden dat hij je eens royaal trakteert als je verjaart.

Allemaal mogelijk. Ook in combinatie!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwachtingen worden - zijn - onbewust aangeleerd, door ervaringen.
Het is heel jammer dat zo veel mensen zo veel teleurstellingen moeten verwerken omdat ze een te hoog verwachtingspatroon hebben.

Anderzijds: als je weet dat jouw vriend best iets te missen heeft en hij komt niet uit een cultuur waar verjaardagen taboe zijn en toch doet hij niets aan jouw verjaardag, dan zou ik mij toch eens achter de oren krabben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk heb je die verwachtingen omdat je de wereld afmeet aan jezelf: als jij zelf het type bent dat mooie, zorgvuldig uitgekozen kado's geeft, is het heel lastig om begrip te hebben voor mensen die dat niet doen.
Als het bij jouw vriend uit sociaal onbenul is en niet uit onwil, moet je volgend jaar op tijd beginnen met tips geven of een verlanglijstje aanleggen. Romantisch is anders, maar veel mensen zijn gewoon niet uit zichzelf zo sociaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vind het niet zo raar dat je ergens stiekem wel op een kado had gehoopt.
Het lijkt of je de schuld bij jezelf legt.
Bijna iedereen weet dat een jarige een kado verwacht.
Als jij dat verwacht is dat niet gek, wie zou dat niet verwachten.

Ik denk dat je wel tegen hem kan zeggen dat je teleurgesteld bent, dat je iets van hem verwacht had.
Maar ja, ik snap wel dat het moeilijk is om zo rechtstreeks te zeggen. Ik heb er een grappig filmpje over gevonden, zie hieronder... Je zou het hem kunnen laten zien, om zo het gesprek op gang te helpen....

Toegevoegd na 23 minuten:
En om je vraag te beantwoorden: verwachtingen komen uit ervaring.
Waarschijnlijk heb je elke verjaardag kado's gekregen, en andere mensen kado's zien krijgen.
Daar komen je verwachtingen vandaan...