Waarom hebben wij van die duren reclames. Kan dat niet minder. Kost alleen maar heel veel geld toch?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Het kost ons als consument inderdaad veel geld. In eerste instantie kost het het bedrijf veel geld, maar meestal verdienen ze dat snel weer terug en met winst, doordat mensen door die reclames meer van hen kopen. Het geld voor die reclames wordt doorverrekend in de prijs van hun producten en/of diensten, waardoor wij als consument inderdaad eigenlijk die reclames betalen. Maar zolang wij meer kopen door reclames, blijven bedrijven dat natuurlijk doen. Als wij ons niet lieten beïnvloeden door reclames, zouden we inderdaad zonder kunnen en dus goedkoper uit zijn, maar dat is een stuk makkelijker gezegd dan gedaan, een groot deel van die beïnvloeding gebeurt in ons onderbewuste.

Het beste antwoord

Je hebt gelijk, dat reclame veel geld kost. En natuurlijk is het eigenlijk ook een beetje wrang, dat wij als consument die reclame gewoon zelf moeten betalen. Maar je kunt het ook van een andere kant bekijken. Reclame is niets meer of minder, dan consumenten informeren. En hoewel reclame soms erg irritant is, hebben consumenten alleen maar belang bij reclame, omdat ze dan goed geinformeerd zijn. In een markt waar vrije concurrentie is, hebben consumenten daar alleen maar wat aan, als ze ook weten, waar ze de beste kwaliteit tegen een lage prijs kunnen krijgen. Als morgen internetprovider X, een abonnement aanbiedt, dat 2 keer zo snel is, en 2 keer zo goedkoop, dan willen jij en ik dat gewoon weten. Want we gaan niet iedere dag rondsurfen, op alle providers, of er soms nog ergens een goeie aanbieding is. Reclame is gewoon een service. Blijft natuurlijk het probleem dat het zoveel kost, en er zoveel reclame op ons afkomt, waar we niets aan hebben. Maar bedrijven zitten voor wat betreft, de manier van reclame maken ook niet stil. Ze zijn zich bewust dat het kostbaar is, en dat reclame naar mensen die er niets mee kunnen, weggegooid geld is. Daarom zul je steeds meer gerichte reclame gaan zien; gericht op doelgroepen. De toekomst zou dan weleens kunnen zijn, dat er minder algemene reclamefolders komen, en meer persoonlijke reclame b.v. per post. Een bedrijf weet dan dat je b.v. een eigen huis hebt, en stuurt alleen reclame voor een opstalverzekering aan jou, en niet naar je overbuurman die in een huurhuis woont. Hetzelfde geldt ook al, maar dan wat minder nauwkeurig, in reclame rond bepaalde tv-uitzendingen. Zo zal er rond een voetbal-uitzending meer bier-reclame zijn, en na een uitzending over kunst, meer reclame voor b.v. een dagblad.

Levert nog meer op, anders maken ze heus niet van die dure reclames.

Omdat er vraag naar is, als er geen vraag naar zou zijn dan zou het veel minder geld kosten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100