Als er straks toch opnieuw verkiezingen komen, hoe snel kan dat op zijn vroegst?

Wij weten allemaal dat het lastig wordt een kabinet te vormen, nu Gert-Jan Segers niet onder leiding van Mark Rutte in het kabinet wil zitten, vanwege een vertrouwensbreuk. De kans is zeker aanwezig, dat er uiteindelijk nieuwe verkiezingen moeten komen. Hoe lang duurt de vroorbereiding dan of te wel wanneer kunnen er op zijn vroegst nieuwe verkiezingen zijn?

3 jaar geleden
1.9K
teusvh
3 jaar geleden
Ik schat een maand of 4 a 5. Dan zou je alle termijnen van de Kieswet moeten optellen, beginnend met het registreren van (nieuwe) partijen.
Maar waarom zouden er in vredesnaam nieuwe verkiezingen moeten komen? Er is zelfs nog geen (in)formateur benoemd! Dat hij of zij een half jaar nodig heeft om de boel een beetje bij elkaar te krijgen is helemaal niet uitzonderlijk. Laat je niet gek maken.
Rutte heeft zichzelf gediskwalificeerd aan het begin van het proces. Nou en? Ze zoeken een baan voor hem ergens in het buitenland, en gaan weer vrolijk verder.
https://www.parlement.com/id/vhnnmt7mnnzb/duur_kabinetsformaties_sinds_1946
SentWierda
3 jaar geleden
De invloed van de uitspraken van Segers? Nihil.
Sowieso wil D66 niet met Segers verder. Dus: als VVD en D66 in een volgend kabinet zitten, staat Segers buitenspel.
De partij van Segers (de tiende in grootte) zal zich op de verkiezingsavond al hebben verzoend met een jarenlange rol in de oppositie.
Waar hebben we het dan over?
HeerVoldemort
3 jaar geleden
Ik vind het wel geinig dat er steeds gezegd wordt: "Bijna 2 miljoen kiezers hebben op Rutte gestemd. Die kiezers mogen we niet laten vallen!" Oke, dus ongeveer 8 miljoen kiezers hebben niet op Rutte gestemd, die moet je natuurlijk WEL laten vallen...
SentWierda
3 jaar geleden
@HeerVoldemort. Er kan ook een ander perspectief zijn.
Op dit moment zijn er 4 partijen die in staat zijn om volwaardig hun werk in de Tweede Kamer te kunnen doen: VVD, D66, PVV en CDA: omdat ze minstens 11 zetels hebben. Want 11 zetels wordt beschouwd als een ondergrens om het Kamerwerk goed te kunnen uitvoeren en alle wetgeving te kunnen controleren. (Overigens: bij het CDA zitten desondanks nu 2 van de 15 Kamerleden overwerkt thuis.)
De overige 13 partijen zijn in min of meerdere mate dwergpartijen. Als dan Segers van de CU (5 zetels) zijn stem verheft tegen de VVD is dat zijn goed recht. Maar als eerder al beoogd regeringspartij D66 heeft laten weten in geen geval met de CU te willen regeren dan komt Segers' stemverheffing over als roepen tegen de wind in.

Antwoorden (1)

Dat duurt een aantal maanden. Zeker nu met de coronatijd is niet te zeggen hoe lang. Er is natuurlijk het voorbereidend traject met de kieslijsten (die niet voor elke kieskring hetzelfde hoeven te zijn), controle op juistheid, proefdruk, drukken van miljoenen kieslijsten en stembiljetten, het organiseren van de verzending naar de gemeenten, het huis-aan-huis verspreiden van de lijsten, het versturen van de stempassen, het regelen van de stembureaus en de mensen voor de stembureaus, het regelen van de organisatie rond poststemmen en een testtraject hiervoor want bij dat poststemmen is ook een en ander fout gegaan En dan ben ik nog zeker heel veel zaken vergeten rond de organisatie. Uiteraard hebben de media ook de nodige voorbereidingstijd nodig rond zo'n gebeurtenis (waar sturen we verslaggevers naar toe, camera, geluidstechnici, verbindingen...)

Ik denk dat het nergens voor nodig is nieuwe verkiezingen uit te schrijven. Er zijn echter wel problemen waar een oplossing voor bedacht moet worden.
1. Zeer veel mensen hebben gestemd op de nummer 1 van de VVD die ook minister-president is. Die herinnert zich wel eens dingen niet of verkeerd.
2. De partij van de nummer 1 wil graag dat de huidige mp zijn functie houdt. En zelf wil hij dat ook.
3. De coronapandemie. De huidige mp is helemaal ingewerkt op dit dossier. Het zal m.i. moeilijk worden om hem te vervangen op dit punt vlak.
4. De huidige mp zou kunnen opstappen. Maar dat zou door zijn kiezers als een vorm van bedrog kunnen worden ervaren. Zij hebben weliswaar op hem gestemd als Kamerlid maar je mag ervan uitgaan dat ze dit (ook) gedaan hebben om hem mp te laten blijven.
5. Op dit moment is er geen meerderheid voor de gedachte coalitie. En de VVD wil ook geen meerderheid vormen door een coalitie aan te gaan met een hoop linkse partijen, los van of die het willen. Met enkele andere partijen kun je -met goed fatsoen- geen coalitie vormen, die blijven vermoedelijk ook liever roepen vanaf de zijlijn, wel wetend dat ze met hun populistische standpunten nooit als serieuze samenwerkingspartners zullen worden beschouwd.

Zie daar de problemen. Ik denk niet dat nieuwe verkiezingen hierbij helpen. De VVD zal de grootste partij blijven maar altijd een coalitie moeten vormen met andere partijen.
Ala onze huidige mp stopt, is dat wellicht een oplossing maar lastig i.v.m. punt 3. en 4.