Waarom heeft de koning stemrecht?

Waarom heeft de monarch van Nederland stemrecht? De koning maakt onderdeel uit van de regering. Koning Willem-Alexander heeft aangegeven geen gebruik te maken van zijn stemrecht (evenals zijn vrouw Koningin Maxima). Dit omdat hij onpartijdig wil zijn. Hij geeft aan dat hij een blanco stem uit zou brengen als de stemming/uitslag openbaar zou zijn. Ook Prinses Beatrix maakt geen gebruik van haar stemrecht en Prinses Juliana heeft tijdens haar regeerperiode niet gestemd. Nadat haar dochter de troon besteeg heeft zij wel gebruik gemaakt van haar stemrecht.

Bron: NOS.nl:
Hoewel geheimhouding dus verzekerd is, gaan de koning, zijn vrouw en zijn moeder in ieder geval niet stemmen. Voor Willem-Alexander en de constitutionele monarchie is het van wezenlijk belang dat er geen enkele twijfel ontstaat over de politieke onpartijdigheid van het staatshoofd.
Met een demonstratieve blanco stem zou de koning het grote goed van vrije verkiezingen kunnen onderstrepen. Maar omdat er geheim gestemd wordt, is zo’n koninklijke blanco stem niet aan de orde.
Stemonthouding past in een lange traditie van de Oranje-vorsten. Ook de koninginnen Wilhelmina, Juliana en Beatrix gingen nooit stemmen; zelfs niet toen er tussen 1917 en 1970 in ons land een stemplicht c.q. opkomstplicht bestond. Op de keper beschouwd overtraden de koninginnen door niet te gaan stemmen in die jaren de wet.

Mijn vraag is dus waarom de regerende monarch uberhaupt stemrecht heeft?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
2.8K

Antwoorden (1)

De Nederlandse kieswet heeft geen uitzondering gemaakt voor de zittende monarch en zijn familie.
Om te mogen stemmen in Nederland zijn er drie voorwaarden, waaraan je moet voldoen:
1. Je moet de Nederlandse nationaliteit hebben;
2. Op de dag van de verkiezing moet je 18 jaar of ouder zijn.
3. Je mag niet uit het kiesrecht zijn ontzet.
De Koning en zijn vrouw voldoen aan deze voorwaarden, en hebben daarom net als alle Nederlanders stemrecht. Zij kunnen niet zomaar uit hun kiesrecht worden ontzet. De uitsluiting van het kiesrecht kan alleen door een rechter worden opgelegd en dat kan alleen bij een aantal misdrijven waarbij een vrijheidsstraf van minstens een jaar wordt opgelegd.