Mag iemand die onder curatele staat stemmen?

Een paar jaar geleden is mijn moeder aangewezen als curator voor mijn oma die Alzheimer had. Oma is inmiddels overleden. Maar stel dat ze nog geleefd had, had oma dan mogen stemmen?

3 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (1)

Voor het Kiesrecht is een aantal uitsluitingsgronden. Deze zijn voor het Passief Kiesrecht (het recht om gekozen te worden) en voor het Actief Kiesrecht (het recht om te mogen kiezen) hetzelfde.
In het verleden was er een uitsluitingsgrond voor mensen die vanwege hun wilsonbekwaamheid onder curatele staan. Maar sinds de Europese verkiezen van 2009 hebben ook deze mensen het recht om te stemmen en om gekozen te worden.
Dus als je oma nu nog had geleefd, had ze mogen stemmen.