Mag je in het stemlokaal je eigen potlood gebruiken?

Ik wil eigenlijk geen potloden gebruiken die me daar worden aangeboden, ook als niemand ze van tevoren zou hebben gebruikt. Is het oké als ik mijn eigen rode potlood meeneem en die gebruik om te stemmen?

3 jaar geleden
2.4K
Castle
3 jaar geleden
Je kunt dit navragen bij je eigen gemeente. Er zijn gemeentes die je een potlood geven die je daarna mee naar huis kan nemen. Het zal niet meer zo zijn dat er een potlood ligt die door iedereen gebruikt kan worden.
Antoni
3 jaar geleden
@KarinH, wat jij doet in het stemhokje is geheim. Je kan daar dus best je eigen van huis meegenomen potlood tevoorschijn halen en gebruiken. Het niet-aannemen van het potlood van het stembureau zal naar mijn idee overigens wel kunnen leiden tot misverstanden of discussie.
LeonardN
3 jaar geleden
https://www.rtlnieuws.nl/nieuws/nederland/artikel/5218384/verkiezingen-rood-potlood-coronamaatregelen Het beeld van rode potloden die aan kettingen in stemhokjes liggen, gaan we dit jaar niet zien. In veel gemeenten krijgt elke kiezer een eigen potlood om te stemmen en in sommige gemeenten mag dat potlood mee naar huis. Het is één van de maatregelen om verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. @Antoni
Je idee klopt niet.
https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/2130110/Mag-ik-dronken-stemmen-en-een-potlood-van-thuis-meenemen
"Je hoeft niet te stemmen met het potlood in het stemhokje. Als je het leuk vindt, mag je ook een potlood van thuis meenemen. Je moet daar wel rood mee kunnen schrijven."

Antwoorden (1)

Ja dat mag gewoon. Bij vorige verkiezingen was dat eigenlijk ook toegestaan maar vrijwel niemand neemt hem daadwerkelijk mee. Echter, moet de potlood wel rood zijn en dus niet bijvoorbeeld oranje of roze. Anders komt je stem op de stapel "ongeldig" terecht en geldt die alleen voor de opkomst.
3 jaar geleden
LeonardN
3 jaar geleden
Klopt het potlood MOET rood zijn.