Mag een siamese tweeling een stemhokje in?

Tuurlijk zijn siamese tweelingen een erg zeldzaam fenomeen, en dan al helemaal in Nederland. Maar mocht het ooit gebeuren dat er een meerderjarige siamese tweeling komt met 2 Nederlandse paspoorten, mogen die dan in een stemhokje? De regel is natuurlijk dat er maar 1 persoon tegelijk in het stemhokje zich mag begeven en siamese tweelingen zijn op papier 2 individuelen, maar aan de andere kant mogen kiezers zich laten vergezellen als er sprake is van een lichamelijk beperking. Dus zou het stembureau in zo'n geval een oogje dicht knijpen of zouden ze hun weigeren? En zouden ze dus dan eigenlijk alleen via volmachten kunnen stemmen?

4 jaar geleden
3.5K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Goeie vraag.
Lijkt mij afhankelijk van het aantal paspoorten dat deze tweeling heeft gekregen.
10XL
4 jaar geleden
Net als bij normale tweelingen wordt er 2 keer geboorteaangifte gedaan, dus ieder een eigen paspoort (zoals ik al zij)

Antwoorden (4)

Ja dat mag gewoon, het is bijvoorbeeld ook toegestaan om met een gemachtigde het stemhokje in te gaan.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
10XL
4 jaar geleden
Nee dat klopt niet. Het ding van machtigen is dat iemand anders voor jou het stemhokje in gaat, niet jij zelf. Iemand anders mag alleen helpen bij een lichamelijke of visuele beperking zoals blindheid en parkinson. Maar die hoeft geen gemachtigde te zijn. Het kan ook een stembureaulid zijn. En iemand machtigen in een stembureau is niet toegestaan.
Ervan uitgaande dat de Siamese tweeling onafscheidelijk is en derhalve niet anders dan samen het stemhokje in KAN gaan, is het probleem op voorhand al opgelost.
Ja, zij hebben een beperking en zullen dus geholpen worden door iemand van het stembureau. Volgende stap is dan logisch dat deze derde persoon ook in de buurt van het stemhokje blijft om te helpen.

Probleem opgelost.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
"Ervan uitgaande dat de Siamese tweeling onafscheidelijk is".. Dus het is de taak van de mensen van het stembureau om hier een medisch oordeel over te geven? Of bedoel je dat ze dit zelf aan zouden moeten tonen? Dat zou toch een vreemde zaak zijn.
Bovendien is het ondergaan van een dergelijke ingewikkelde en vaak gevaarlijke operatie geen verplichting. Zelfs als scheiden technisch gezien mogelijk is, kunnen ouders - en later de broers/zussen in kwestie zelf - er altijd voor kiezen om dit níet te laten doen. Wanneer het scheiden zal leiden tot veel grotere handicaps en deformaties, wordt er vaak van af gezien.
Maar de afweging achter de beslissing is niet relevant: het ondergaan van een dergelijke behandeling kan en mag nooit een eis zijn voor het uitoefenen van het stemrecht.
LeonardN
4 jaar geleden
Ik denk dat je niet begrijpt wat jodokus52 bedoelt. Of anders gezegd de opmerking: "Ervan uitgaande dat de Siamese tweeling onafscheidelijk is en derhalve niet anders dan samen het stemhokje in KAN gaan" is overbodig. Het kenmerk van een siamese tweeling is nu eenmaal dat deze fysiek onafscheidelijk is. Het is net zo'n overbodige opmerking over een vraag over een tweeling zeggen: "Aangenomen dat ze van de zelfde moeder zijn." Ja me dunkt. Waar jij naar kijkt is de mogelijkheid tot een scheidende operatie. Ik denk niet dat jodokus dat nu precies bedoelde. (Dus dat de tweeling eerst een operatie moet ondergaan of aan kunnen tonen dat dat niet kan om te mogen stemmen).
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Feit: Siamese tweeling is een eenheid - fysiek.
Wat kan dan anders dan gezamenlijk gaan stemmen?
De huidige kieswet staat het niet toe om met twee personen tegelijk in het stemhokje te gaan. Eigenlijk voorziet de Nederlandse kieswet niet in deze situatie.
Wel staat in de wet, dat als een kiezer vanwege zijn/haar lichamelijke gesteldheid hulp nodig heeft, hij/zij mag worden bijgestaan. En mogelijk zal een siamese tweeling zich hierop kunnen beroepen.
Daarnaast is er ook artikel J 31, waarin staat dat ij algemene maatregel van bestuur nadere regels kunnen worden gesteld betreffende de gang van zaken bij de stemming.
4 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Eigenlijk is dit de omgedraaide wereld. Zij kunnen zich beroepen op hun stemrecht.
Geen enkele beperking kan en mag dit recht in de weg staan.
Ja.

Nederlanders mogen vanaf hun achttiende jaar stemmen bij de verkiezingen voor de Tweede Kamer, gemeenteraden, waterschappen, Provinciale Staten en het Europees Parlement. Dit is een recht dat zowel in de Nederlandse Grondwet (artikel 4) is vastgelegd, maar ook is opgenomen in de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens (artikel 21), het Internationaal Verdrag inzake Burgerrechten en Politieke Rechten (IVBPR, artikel 25), het Eerste Protocol bij het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM, artikel 3) en in het Handvest van de Grondrechten van de Europese Unie (artikel 39 en 40)4.
In Nederland is een beperking geen reden om niet te mogen stemmen.

De tweeling heeft het recht om te stemmen. Beiden mogen hun stem uitbrengen.
Hun fysieke beperking mag dit recht niet in de weg staan.
Het stemlokaal zal zich moeten aanpassen aan de beperking. Hoe? Dat is niet het probleem van de tweeling.