Hoe geef je je precies op voor gemeenteraadsverkiezingen?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.2K
tinus1969
5 jaar geleden
https://www.kiesraad.nl/verkiezingen/gemeenteraden/kandidaatstelling
HannekeJanssen
5 jaar geleden
Wat bedoel je met "opgeven voor"? Als mogelijk gemeenteraadslid? Zie de link van Tinus. Om te stemmen krijg je zelf de papieren thuisgestuurd, als je stemgerechtigd bent. Als lid van een stembureau: kijk op de website van je gemeente.

Antwoorden (1)

Ben jij geïnteresseerd om zelf stembureaulid te worden? Neem dan ruim van te voren contact op met jouw gemeente.

Leden van een stembureau moeten op de dag van de stemming minimaal 18 jaar zijn. Na het volgen van een training moeten zij over voldoende kennis en vaardigheden beschikken voor de verantwoordelijkheid die bij die functie past. De beoordeling of dit het geval is wordt aan gemeenten overgelaten.

Zou jij lid van een gemeenteraad willen worden? De meest voorkomende route om raadslid te worden is lid worden van een lokale of landelijke politieke partij. Je neemt contact op met de plaatselijke afdeling van deze politieke partij en draagt jezelf voor als kandidaat.

De afdeling maakt vaak ruim voor de verkiezingen (soms wel een jaar) een datum bekend waarvoor je moet solliciteren voor een plek op de kandidatenlijst. Iedere partij heeft zijn eigen methode voor het vaststellen van de kieslijst en het bepalen van de volgorde. Dit kun je navragen en je er zo op voorbereiden. Hoe hoger je op de kieslijst staat, des te groter is de kans dat je wordt gekozen als raadslid. Er zijn namelijk ook onverkiesbare plaatsen. De meeste partijen hebben een kandidatencommissie die bepaalt of jij geschikt bent voor een plek op de lijst voor die partij en zo ja, welke plek.

Om tot raadslid te kunnen worden gekozen dient een belangstellende aan een aantal voorwaarden te voldoen: je moet 18 jaar of ouder zijn en niet uitgesloten zijn van het kiesrecht, en om als raadslid te worden geïnstalleerd moet je wonen in de betreffende gemeente.