Is er een politiek model waar de burger stemt op ingebrachte partijpunten ipv van op een partij?

Hiermee bedoel ik een systeem waarbij de burger kan stemmen tijdens verkiezingen op partijpunten (visies) ipv op een enkele partij. Stel je voor dat je als burger over de ingebrachte visies van alle politieke partijen een mening moet geven. Net zoals je dat doet bij de nationale stemwijzer. De uitkomst hiervan is dan dat je niet uitkomt op een partij, maar op een lijst per visie die voor de burger belangrijk is. Zo komt er in mijn ogen een completer beeld van wat de bevolking vindt van de verschillende ingebrachte visies. Het is namelijk prima mogelijk dat je op sommige punten meer rechts georienteerd bent en op anderen meer links als ook neutraal. Dit lijkt mij een beter uitgangspunt dan mensen in een enkel hoekje te stoppen.
Mijn eigen ervaring is namelijk dat ik het vaak met slechts enkele punten van een enkele partij eens ben en dus in mijn stem altijd gedwongen wordt tot een compromis. Ik ben niet met alles links en niet met alles rechts. Ik wil gewoon dat mijn totale visie bekend is als burger.
Dus waarom niet stemmen op alle visies om zo de richting te bepalen waar ons land heen moet per visie. Alles volgens het democratische principe van de meerderheid bepaald wat de richting is per visie.

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.1K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De meerderheid bepaalt? De mening van de massa is meestal niet de juiste.

Antwoorden (1)

Ja, dat zou dan volledige "directe democratie" zijn. Dat is de tegenhanger van "vertegenwoordigende democratie" zoals wij dat kennen.
Er zou dan voor elk besluit een referendum opgezet worden of je zou het via volksvergaderingen kunnen doen zoals dat in Zwitserse Kantons gebeurt. https://nl.wikipedia.org/wiki/Volksvergadering

Op zich is zo ook democratie begonnen, in Griekenland.

Er zijn voor zover ik weet geen landen met volledige directe democratie, meestal is er een vorm van vertegenwoordigende democratie met soms wat directe democratie.