Wat zijn midterms verkiezingen?

En wat voor invloed heeft dat mogelijk op het regeren van de zittende president?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
3.6K

Antwoorden (2)

Een vrij ingewikkeld systeem waarin een deel van de senaat wordt vervangen (1/3). Deze blijven dan 6 jaar zitten. Tevens worden de leden van het huis van afgevaardigden gekozen. De kans voor Trump (republikein) is dat de democraten de meerderheid in de senaat en of het huis van afgevaardigden krijgen, waardoor het voor hem veel moeilijker is om wetgeving erdoor te krijgen. Het is vergelijkbaar met onze eerste en tweede kamer maar veel groter.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De naam 'Midterm verkiezingen' verwijst naar het feit dat dit verkiezingen zijn halverwege ('in het midden van') de zittingstermijn van de (Amerikaanse) president.
Er wordt een volledig nieuw huis van afgevaardigde gekozen (deze mensen hebben een zittingstermijn van 2 jaar), 1/3 van de senaat, en verder zijn er een hele reeks lokale verkiezingen.
Omdat Huis en Senaat (deels) worden herkozen, bestaat er ene kans dat de partij Amerikaanse president geen meerderheid meer heeft in één of beide instellingen -wat het lastiger maakt om door de president gewenste wetswijzigingen door te drukken. Op dit moment is er een Republikeinse meerderheid in zowel Huis als Senaat -maar dat kan dus na vandaag anders zijn.