Aantal geldige stemmen / 150 (zetels)

Toegevoegd na 2 minuten:
In 2006 waren dat 65.591 geldige stemmen per zetel

Toegevoegd na 16 minuten:
In 2006 was het aantal geldige stemmen 9.838.683
Er zijn 150 zetels te verdelen.

Dus sowieso 1 zetel voor (9.838.683 gedeeld
door 150) -> 65.591 stemmen.

Soms komt er nog een extra zetel bij, omdat je
stemmen overhoudt na de numerieke verdeling
van de zetels en deze stemmen moeten ook
omgezet worden in zetels op een eerlijke manier.

Hiervoor geldt het systeem zoals reeds uitgelegd.

Toegevoegd na 19 minuten:
De restzels worden verdeeld volgens informatie in de
genoemde wiki-bron
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Vandaar mijn wens om de kamer terug te brengen tot 75 of zelfs 50 leden.
Bij 50 leden heb je zo’n 200 000 stemmen per zetel nodig, tegen 65000 nu. Dat ruimt lekker op aan de onderkant en scheelt een bak met geld voor salarissen, onkosten, pensioenen enz.

De crisis zou een medicijn kunnen zijn voor een hoop maatschappelijke problemen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het aantal stemmen dat je nodig hebt voor een zetel heet een kiesdeler. De kiesdeler hangt af van het aantal stemmen in totaal. Stel: er stemmen 1500 mensen. Er zijn 150 zetels, 1500 : 150 = 10. de kiesdeler is dan dus tien.