Antwoorden (1)

De Leefbaarpartijen hebben niet dezelfde standpunten en staan relatief los van elkaar. Toch hebben ze wel overeenkomsten. Daarvoor moet je de geschiedenis van de "Leefbaren" kennen. Eerst werd, in 1993, in Hilversum Leefbaar Hilversum opgericht. Daarna volgde, in 1997, in Utrecht, Leefbaar Utrecht. Beide partijen waren heel succesvol, waarna door de initatiefnemers van Leefbaar Hilversum en Leefbaar Utrecht in 1999 een nationale partij, Leefbaar Nederland, werd opgericht. In verschillende steden ontstonden in dezelfde tijd Leefbaarpartijen. Soms waren dit bestaande partijen die hun naam veranderden, soms waren dit nieuwe initiatieven. Vaak waren deze partijen heel succesvol, soms zelfs zonder veel campagne te voeren. Met name Leefbaar Rotterdam was, onder leiding van Pim Fortuyn, heel succesvol.

De Leefbaren hadden als overeenkomsten dat ze een afkeer hadden van als beknellend ervaren regelzucht van "regenteske" partijen, die in spreekwoordelijke achterkamertjes beleid zouden maken en de woonomgeving onleefbaar zouden maken, volgens https://nl.wikipedia.org/wiki/Leefbaren. Verder lees je daar: "Er was weinig onderlinge samenhang tussen de Leefbaren te ontdekken. Er was geen formeel verband – men begon in de eigen gemeente gewoon een nieuwe partij met de naam Leefbaar … – en ook qua beleid liepen ze erg uiteen. Waarnemers verklaarden hun opkomst uit een dadendrang die inspeelde op een zekere onvrede die zou heersen onder de bevolking en vooral op het succes van de eerste leefbaarpartijen. Bij de een was ruimtelijke ordening het speerpunt, bij de ander (het tegengaan van) immigratie."