Hoelang kan een Minister president in nederland regeren?

Rutte is nu 2 termijnen hoeveel termijnen mag hij nog regeren

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
62.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er is geen limiet, niet qua termijnen en (dus) ook niet qua aantal jaren.
De voorganger van Rutte was Jan Peter Balkenende, die had zelfs 4 termijnen, hoewel hij er daarvan geeneen volledig heeft uitgezeten. In totaal is Balkenende 8 jaar MP geweest.
Ruud Lubbers is zelfs 12 jaar MP geweest, verdeeld over 3 termijnen.

Antwoorden (1)

Zolang hij voor deze functie gekozen wordt.
Er is geen limiet aan het aantal termijnen.

Als regel komt de minister-president uit de grootste partij, maar er zijn uitzonderingen. Die kwamen vóór 1970 vaker voor dan daarna. Na 1970 kwam de premier alleen in 1971, 1977 en 1982 niet uit de grootste fractie en die partij (PvdA) bleef zelfs buiten de toen gevormde kabinetten.
In 1971 leverde bovendien niet de grootste regeringspartij (KVP) de minister-president, maar kwam die (Barend Biesheuvel) uit de veel kleinere ARP. Biesheuvel werd gezien als de voornaamste voorman van de drie christendemocratische partijen (KVP, ARP en CHU) die op weg waren naar een fusie.
7 jaar geleden
amc
7 jaar geleden
Goed antwoord +.