ik heb geen dubbele paspoort dus ik ben turk en woon 36 jaar hier kan ik stemmen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.6K
ronron1212
7 jaar geleden
Als stemgerechtigd bent in Nederland dan heb je een stempas ontvangen. Die heb je nodig om te stemmen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Om aan de landelijke verkiezingen te kunnen deelnemen moet je Nederlands staatsburger zijn.
http://maxius.nl/kieswet/artikelb1
https://www.parlement.com/id/vh8lnhrouwze/kiesrecht

Antwoorden (2)

ookal heb je geen Nederlands paspoort je hebt een document waardoor je toch een Nederlander bent dus je kan stemmen als je dat wilt
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
ronron1212
7 jaar geleden
Dan had hij toch een uitnodiging gehad met een stempas
tinus1969
6 jaar geleden
@tiana12345, welk document dan?
Hoofdregel:

"Iedere in Nederland wonende burger met de Nederlandse nationaliteit die op de dag van de verkiezingen 18 jaar of ouder is, heeft kiesrecht voor waterschappen, Provinciale Staten en de Tweede Kamer."

Als je alleen de Turkse nationaliteit hebt, mag je niet stemmen voor de Tweede Kamer.