Het rode stempotlood werd in Nederland ingevoerd in 1922. Hiervoor werd met een zwart potlood gestemd.

Als argumenten voor de rode kleur van de potloden worden genoemd dat deze kleur moeilijk uitwisbaar is en helder, waardoor het tellen van de stemmen gemakkelijker zou verlopen.
Toch wordt af en toe gepleit voor een andere kleur, zoals blauw of groen.
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ het mag zelfs met een meegebracht rood potlood of rode pen.
Omdat dat is voorgeschreven in hoofdstuk J van de Kieswet. Artikel J26 lid 1.
De kleur rood is gekozen omdat deze moeilijk uitwisbaar is en helder waardoor het tellen van stemmen eenvoudiger zou worden.

Overigens mag je ook zelf een rode pen of viltstift meenemen om te stemmen.
Een andere kleur dan rood levert een ongeldige stem op.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
+ rood geeft meer contrast met de wit-zwarte druk.
https://www.ikhebeenvraag.be/vraag/17247/Waarom-wordt-er-met-een-rood-potlood-gestemd.
Sinds 1922 is dit opgenomen in de Kieswet. Een stem die met bijv. zwarte of blauwe pen wordt uitgebracht, wordt ongeldig verklaard.
In 2011 is dit daadwerkelijk gebeurd in de 1e Kamer. Een Statenlid van D66 heeft toen met een blauwe pen gestemd. Uiteindelijk heeft dit zelfs geleid tot een gewijzigde zetelverhouding; de SP kreeg een zetel die anders naar D66 zou zijn gegaan.