Klopt de stelling: als je niet stemt gaat je stem naar de grootste partij ?

heb het vaak horen roepen maar nooit begrepen. als je niet stemt word je stem niet meegetelt, met als enig gevolg dat de spoeling dunner word. of klopt de stelling wiskundig gezien toch?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
166.6K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vraag is al eens gesteld zie
http://www.goeievraag.nl/vraag/stemt-gaat-stem-grootste-partij.11729 en hier http://www.goeievraag.nl/vraag/uitgebrachte-stemmen-verdeeld-partijen.11941

Het beste antwoord

De uitslag wordt uiteindelijk bepaald door het aantal wel-uitgebrachte stemmen. De niet-uitgebrachte stemmen worden daarmee (automatisch ?) versleuteld naar rato van het aantal wel uitgebrachte stemmen.

Een heel kort voorbeeldje : er zijn 100 stemmen. 30 voor partij a, 40 voor partij b en 10 voor partij c. 20 mensen hebben niet gestemd., 80 dus wel.

Nu worden die 20 stemmen ’ verdeeld’ naar diezelfde ratio : 3/8 naar partij a, 4/8 naar partij b en 1/8 naar partij c.

Zijn er van die 20 niet-stemmers 10 blanco stemmers, dan zouden er 10 worden versleuteld en zijn die andere 10 feitelijk niet-bestaand.

Kan ik wel een ingewikkelde berekening van maken, maar uiteindeljk komt het er op neer dat het lood om oud ijzer is ; het percentage wel uitgebrachte stemmen bepaalt uiteindelijk de zetelverdeling. Al gaan er van de 100 mensen maar 2 stemmen, dan zullen die twee stemmen /partijen uiteindelijk alle stoelen mogen bezetten, er blijven er geen 98 % leeg.

Eigenlijk doe je met je niet uitgebrachte blanco of ongeldige stem dus niks anders dan de uitslag die er sowieso is versterken. Beter is het dus gewoon gebruik te maken van je stemrecht, en dan desnoods maar te iene miene mutten tussen de partijen die overblijven als je de partijen die je echt niet ziet zitten hebt geschrapt. Dus bijvoorbeeld ik wil alels stemmen behalve A, B en C, dan doe je iene miene mutte tussen D, E, F, en G. Dan weet je in elk geval dat je stem niet gedeeltelijk versleuteld wordt over partijen die je echt niet ziet zitten.

Ze worden dus verdeeld, maar op een manier die feitelijk geen invloed heeft op de uitslag, alsof je niks verdeeld dus eigenlijk. Vroeger dacht ikdat alle niet uitgebrachte stemmen naar de grootste (2 of 3) partij(en) gingen, maar dat is gelukkig niet waar. En ze worden ook niet verlood. Stemmen blijft de beste optie.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Nee, dit klopt niet. Het percentage per partij blijft natuurlijk hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
nee dit klopt niet een stem die niet gegeven is kan men niet mee tellen ook de blanco stemmen worden niet aan een partij gegeven
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, dit klopt niet. De zetels worden niet verdeeld op basis van de stemmen die potentieel uitgebracht kunnen worden (dan zouden niet-werkelijk-uitgebrachte stemmen ergens heen kunnen gaan) maar op basis van de werkelijk uitgebrachte, niet-ongeldige en niet-blanco stemmen.

Wat bedoeld wordt, is dat als je niet wilt dat een bepaalde partij veel invloed krijgt, je het beste kunt stemmen op een andere partij, omdat je stem dan tegenwicht biedt: je vergroot het totale aantal stemmen, waardoor het percentage stemmen voor de partijen waar je niet op stemt kleiner wordt.

Daarbij is de grootste partij de meest waarschijnlijke 'bedreiging' die tegenwicht nodig heeft. Je hoeft niet te stemmen om te voorkomen dat de partij voor de carnavalsvreugde de grootste wordt.

Zelf stem ik overigens niet op die manier. Ik stem op iemand om mijn volksvertegenwoordiger te zijn, puur en simpel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je niet stemt verdwijnt je stem in het niet. Het is wel zo dat als veel mensen niet stemmen de CDA daar voordeel bij heeft omdat CDA stemmers vaak getrouw zijn en altijd naar de stembus gaan, al regent het nog zo hard. Let maar op, de CDA gaat ook deze gemeenteraadsverkiezingen winnen, dankzij de lage opkomst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee die stelling klopt niet.!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij niet stemmen gebeurt er letterlijk niks mee. Ook blanco en ongeldige stemmen gaan niet naar de grootste partij (wat wel eens ten onrechte gedacht wordt) maar worden wel apart geteld en tellen wel mee voor de opkomstpercentage. Wel kan men terugvinden hoeveel niet-stemmers er uiteindelijk niet zijn komen opdagen.
een jaar geleden