Mag ik stemmen met mijn rijbewijs?

Mijn paspoort is verlopen. Kan een geldig rijbewijs worden geaccepteerd door het stembureau?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
20.7K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig wel, anders had ik bij de verkiezingen van de afgelopen zes jaar (consequent last-minute bij het stembureau aankomen, stempas kwijt of vergeten, paspoort thuis in een la) niet kunnen stemmen. Omdat ik weet dat ik deze keer echt niet kan stemmen zonder stempas, zit het ding al een week in de tas die ik dagelijks gebruik.

Het beste antwoord

Als u zich op het stembureau meldt met uw stempas dan bent u verplicht om daarbij ook een geldig identiteitsbewijs te tonen. Zonder identiteitsbewijs mag u uw stem niet uitbrengen. De identificatieplicht bij het stemmen is ingevoerd om vast te stellen dat degene die stemt ook werkelijk de kiesgerechtigde is. Het stembureau kan dat op geen enkele andere wijze controleren.
Voor de identificatieplicht kunt u gebruik maken van een paspoort, identiteitskaart of rijbewijs. Ook buitenlandse identiteitsdocumenten kunnen hiervoor gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helder, +10 voor je, thx!

Andere antwoorden (4)

Als legitimatie heb je nodig.
Een geldig rijbewijs,
Een geldig paspoort,
of een geldige identiteitskaart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Anno 2017 mag men stemmen met een verlopen identiteitsbewijs van maximaal 5 jaar.
Als je een Nederlands rijbewijs hebt mag je gewoon gaan stemmen.
Ik heb dit pas in een brief van de gemeente gelezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een rijbewijs is een geldig legitimatiebewijs.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
formeel gezien is dit niet juist, het rijbewijs kan alleen als geldig legitimatiebewijs geaccepteerd worden. Dat is bijvoorbeeld het geval bij de wet ID. Vaak is bij zaken doen met de bank of verzekering toch echt een echt legitimatiebewijs nodig. Ook bij een sollicitatie is een id-kaart of paspoort nodig voor de belastingdienst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@woutb : zo dacht ik er ook over, vandaar mijn twijfel.
teusvh
6 jaar geleden
Klopt, het legitimeert dat je een voertuig bestuurt, en verder niets.
Wel is het tevens een identiteitsbewijs, en dat is waar ze op het stembureau naar vragen.
Je kunt het overigens niet in alle gevallen gebruiken als identiteitsbewijs, omdat je nationaliteit er niet op staat.
De termen legitimatie en identificatie worden vaak willekeurig door elkaar gebruikt (ook door de overheid zelf!), maar dat zijn twee totaal verschillende dingen.
Ja dat mag. sterker nog: het rijbewijs, of je paspoort of ID, mogen maximaal 5 jaar verlopen zijn. Alleen voor het stemmen, met zo een rijbewijs mag je niet rijden.