Tegenwoordig is het 'in' om een relatie op passie en emotie te baseren. Kun je een rationele relatie starten en ontstaat de passie dan niet vanzelf?

Gaat over normale man/vrouw relatie; ik verwijs naar het dierkundige principe dat ook bij de opleiding priester ter sprake kom: "Plaats een man en een vrouw nooit een eind alleen samen". Misschien niet te universeel, want ik weet dat er aantrekkingskracht is bijv. tussen partners met verschillende afweersystemen (via geur onbewust waarneembaar), maar concrete gevallen ook welkom. Ik denk dat een 'mariage de raison' meer slaagkansen heeft dan een huidige relatie gebaseerd op een verliefdheid (die gemiddeld minder dan 3 à 4 jaren duurt)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeie vraag, de lange-termijnwaarde van de romantische liefde is in onze cultuur momenteel zwaar overschat.

Het beste antwoord

Je kunt verliefd worden op iemand (iets anders dan passie) dankzij een overeenkomstige intelligentie en navenant begrip voor elkaar en de dingen om je heen. Zo'n relatie kan zeer liefdevol en boeiend zijn, zonder de vermoeiende seksuele passie waar je al jongere nogal naar kunt hunkeren. Geen passie hoeft ook niet te betekenen dat je geen prettig seksleven hebt. Het gaat er alleen wat anders aan toe dan in die relaties waarin je elkaar grommend van passie tegen de muur smijt en ook op ieder ander niveau een dergelijk machtsspel speelt. Ik denk dat een relatie zonder die passie kerngezond en bijzonder bevredigend kan zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De vraag stellen is hem beantwoorden. De ratio gaat over het algemeen langer mee dan de emotie. Dus een relatie gebaseerd op ratio (een relatio) zal in theorie langer meegaan dan een remotio. Dingen die vanzelf ontstaan, gebeuren in de natuur- en scheikunde. Daar zijn elementen onderhevig aan bepaalde wetten, zodat ze niet anders kunnen dan reageren. Mensen hebben een wil. Daardoor is een relatie dynamisch en ontstaat zoiets als passie niet als vanzelf.

Passie betekent overigens lijden. Waar wil je voor lijden? Dat gaat veel dieper dan waar het woord tegenwoordig voor wordt gebruikt. Dus een relatie die op die passie is gebaseerd, kan nog langer meegaan gaan dan een relatio.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn hele culturen, waar de relatie is gebaseerd op andere zaken dan verliefdheid. Het is onze cultuur om potentiële partners te waarderen op lichamelijke eigenschappen. Maar bij de andere vormen heeft de relatie in principe even hoge overlevingskansen, maar of dat systematisch hoger is weet ik niet zo. Wel is duidelijk, dat lust een slechte raadgever is.

Maar het verhaal gaat verder: niemand die met een ander in bed ligt denkt ooit ‘He, ik lig met een meisje in bed’ of ’ he, ik lig met een jongen in bed’ Het verschil tussen hetero en homo relaties is ook kunstmatig.

De jongens waar ik vroeger mee gevreeën heb waren zelden uitgesproken homo, het klikte op de een of andere manier gewoon, natuurlijk 'versierde' ik ze wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen ik met mijn huwelijkspartner op zeer trage wijze (jaren) pas als ons huwelijk vast lag, in bed mocht, dacht ik wel "hé, ik lig met een vrouw in bed". Het is daarom dat ik de vraag stel (mijn huwelijk liep op de klippen na 15 sprookjesjaren, ik ben een overmatig rationeel type). Het lijkt mijzelf ook onmogelijk om seksuele daden met een jongen te kunnen stellen, dat lijkt mij immens vies. Maar ik heb wel een goede vriend uit mijn jeugd (een beroemde schrijver zelfs), die na eigenlijk psychologisch vrij mishandeld (kapot getergd in mijn ogen) geweest te zijn toen door een meisje, homofiel werd (en zegt nog steeds te zijn). Sorry, je antwoord verwart mij dus nog meer, maar dit soort antwoorden was wel ook mijn bedoeling, dus bedankt!
Een relatie hebben met elkaar uit liefde is niet zo gebruikelijk als je zou denken. Nog niet lang geleden was het ook bij ons in Nederland heel normaal om te trouwen om geld, een titel, afspraken tussen families.... Dit gebeurt nu nog steeds in andere delen van landen. En onderschat niet hoe vaak 'normale' ogenschijnlijk liefdesrelaties helemaal niet om liefde gaan.
Uiteraard kan het bij niet-liefdesrelaties eindigen in genegenheid, vriendschap of zelfs liefde. Het kan misschien zelfs beter gaan dan de chemisch biologische 'liefdes'relaties op basis van de referentiekader waarin al van alles fout zit. In een niet-liefde relatie heb je niet de hooggespannen verwachtingen waar een ander helemaal niet aan voldoet. De grote teleurstellingen in het leven door de liefde blijven je bespaard als je op rationele wijze goede afspraken maakt over wat je wel en niet aan elkaar hebt, als je in ieder geval maar respect voor elkaar hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind ik op dit moment het meest serene antwoord. Las net ook op een facebook profiel deze tekst van een nog jong maar duidelijk wijs meisje: "Don't start a relationship with someone without intending to make it last." Strafste is... het is gebanned door een gebruiker als laster en eerroof. Wellicht licht er dieper verdriet aan de basis en ging het tussen een meisje met rationele liefde en een jongen met... misschien geen liefde?