Wat zijn de voordelen van een monogame seksuele relatie en wat zijn de nadelen van een vrije seksuele relatie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Antwoorden (11)

In het ene geval geen geslachtziekte en in het andere geval geslachtziekte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is te persoonlijk verschillend, om een algemeen antwoord op te kunnen geven.
Wat voor de een een voordeel is, zal voor de ander een nadeel zijn.
Als ik bv het voordeel van een vrije sexuele relatie noem; het hebben van verschillende sexuele contacten hebben, kan dat voor een ander juist hét nadeel zijn van een dergelijke relatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het voordeel is dat je altijd zeker weet dat je hem of haar voor je eigen hebt
het nadeel is dat je moet delen met een ander en dat de kans dat je dan een ziekte oploopt heel groot is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoeveel monogame partners heb jij na elkaar gehad, marion? En hoeveel partners had ieder van hen weer gehad voor jou?
Monogaam is vertrouwd en kun je zo spannend maken als je samen wilt. Er is altijd iemand die op je wacht en die je maatje is.
Vrije seksuele relatie kan spannend zijn maar ook enorm een kater geven.
Vaak kom je toch weer in een leeg huis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Yes! offe...Yep! +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onzin, ik heb nog nooit een maaltijd samen overgeslagen, evenmin een nacht, maar regelmatig een losse wip gedaan. Nog nooit een Soa gehad.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@HaPiet; je vraagt iemands mening, dat kan nooit onzin zijn, je kunt er hooguit anders over denken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Excuus HaPiet; je vroeg niet om een mening; maar dan nog ieder het zijne.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haPiet, ik hoop dat je het verder zonder Soa lukt, daar had ik het niet eens over in mijn antwoord!
En die onzin, ieder zijn zin, van mij mag je!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En uiteraard hapiet, mag jouw partner ook regelmatig zo'n losse wip maken en zul jij haar niet boos aankijken als zij wel met een soa thuiskomt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hapiet is verdwenen, ik ga niet zoeken, weg is weg!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak kom je in een leeg huis? Wat voor beeld heb je bij zo'n niet-monogame relatie, iedere avond de hort op? Verreweg de meeste avonden kom ik thuis, kook ik of wordt er lekker voor me gekookt, zitten we heerlijk burgerlijk tegen elkaar op de bank en vallen we 's avonds in elkaars armen in slaap.
De voordelen zijn,dat je nooit zult zeggen : Ik hou van je Marie,terwijl je met Anna getrouwd bent. Scheelt een hoop gelazer.
De nadelen van die ander zijn,dat je nooit zeker kunt weten,waar je die SOA hebt opgelopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je stelt 2 vragen ineen; zoiets als, wat is er mooi aan zwart en lelijk aan wit.
Je kunt de voor-en nadelen van het een en van het ander op een rij zetten.
Een antwoord op je vraag, voor zover mogelijk;
Als je écht monogaam bent weet je wat je aan elkaar hebt.
Binnen een vrije seksuele relatie kun je bepaalde afspraken maken, tot zover en niet verder, of je laat elkaar helemaal vrij, en dan nog alles wat er tussen ligt. Er is geen eenduidig antwoord op je vraag te geven.
Een relatie is maatwerk; een serie afspraken tussen twee, of soms meerdere mensen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je niet monogaam bent, kun je dat ook weten hoor :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet precies wat ik aan mijn man heb. Wij hebben niet dat gezeik met impliciete aannames die zo lastig kunnen zijn binnen een monogame relatie. Zoek maar eens op deze site, hoe vaak de vraag 'is <...> vreemdgaan?' gesteld wordt. Monogamie is niet eenduidig. Is zoenen vreemdgaan? Flirten? Op welke manier? Chatten? Alleen als het over seks gaat, of juist als je je gevoelens deelt met iemand aan de andere kant van de oceaan? Is porno een probleem? Altijd, of alleen als je niet samen kijkt? Is met een vriend met vakantie gaan een probleem? Alleen als die vriend van het andere geslacht is? Laten we eventuele biseksuele gevoelens natuurlijk wel buiten beschouwing. Is het wel goed als het een groep vrienden is? Alleen als die allemaal hetzelfde geslacht hebben, of mag het een gemengde groep zijn. En hoe gedraag je je dan als je uitgaat zonder je partner? Dit heb ik allemaal al wel eens langs zien komen op GV. En over het algemeen komen deze vragen van de helft van een monogaam stel, en blijkt dat de partners in kwestie het zélf nooit expliciet erover hebben gehad wat voor afspraken ze nou eigenlijk precies met elkaar hebben over contact met anderen. Dan vind ik mijn eigen relatie een stuk duidelijker. Wij hoeven deze vragen niet te stellen op GV, omdat we het hier allemaal al lang sámen over gehad hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal mee eens Suzy, ik ervaar dat precies zo. Wij hoeven geen vragen te stellen, het kan gewoon en anders hebben we het er al lang over gehad. Veel duidelijker zo en geen gezeik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Widar; dat zeg ik ook; een serie afspraken.
Bij een monogame relatie werk je aan het geluk van allebei. Bij een vrije relatie gaat het alleen om jouw eigen genot.
Een monogame relatie heeft meestal diepgang, het gaat niet alleen om sex. Vrije seksuele relaties gaan zelden verder dan een uurtje plezier.
Bij een monogame relatie kan je op de ander rekenen. Bij een vrije seksuele relatie heb je uiteindelijk niemand om op terug te vallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik benijd je om je keuzemogelijkheden maar welke dame zou in zijn voor een slippertje terwijl ze goed op de hoogte is van je gelukkige, liefdevolle kinderrijke huwelijk met je vrouw voor altijd? ik denk niet; dat zijn er nooit veel, tenzij uit de betaalde sector. Ben je een (jonge) man? Ik denk het wel want dan weet je ook niet, dat seks voor vrouwen het bindmiddel is tot een relatie. Overigens zijn er variaties op het monogame huwelijk of betrekking zoals poly-amoureux en zoals bij bepaalde geloofovertuigingen mormonen b.v.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor en nadelen zijn legio maar zeer persoonlijk. waarom stel je eigenlijk de vraag alsof er alleen maar voordelen zouden zijn bij monogame relatie en waarom er slechts nadelen zouden bestaan bij een vrije relatie. Andersom kan net zo goed maar zo te zien ben jij monogaam en wil je graag hieraan vasthouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het voordeel van monogamie is dat je niet te lang moet op zoek gaan als je zin hebt in sex. Het nadeel van een vrije seksuele relatie is vaak dat op het moment dat je behoefte hebt aan sex je partner al onder of op iemand anders ligt terwijl jij misschien niemand in de buurt hebt om je lusten mee te beleven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha, nog zo iemand die denk dat non-monogamie betekent dat je constant de hort op bent! Zo werk het dus niet. :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je constant weg bent, heb je dus eigenlijk geen relatie meer, je woont alleen op hetzelfde adres. Zo werkt het inderdaad niet. Overigens is het ook nog maar de vraag of je in een monogame relatie wel instant sex kunt hebben. Je partner moet ook nog maar willen.
Ik heb de eerdere antwoorden niet gelezen, maar iedereen moet doen wat hij of zij denkt nodig te hebben.
Ik vind het al moeilijk genoeg om van mezelf te houden, en laten we eerlijk zijn, we willen ons goed voelen.
Ik heb nu een partner die mij laat zijn wie ik ben. en natuurlijk vice versa. Ik heb totaal geen behoefte aan een vrije seksuele relatie omdat mijn ervaring is dat als ik mezelf kan zijn, en het gevoel kan hebben totaal te versmelten in de ander zonder verwachtingen sex helemaal niet belangrijk is, het gaat om wat je samen teweegbrengt. Het moet mij goed doen, en ik kan me niet voorstellen dat als je vrije seksuele relaties hebt, dat dat je goed doet, ik denk eerder dat je dan zoekende bent, niks mis mee, ik hoop alleen dat je vind wat je zoekt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zoek niets, ik heb slechts de vrijheid te doen wat ik wil met wie ik wil. Het gaat ook niet om sex, net als dat het in een monogame relatie mij niet om sex zou gaan, al is dat best mogelijk. Ik kan gewoon met een ander hebben, als dat zo uitkomt, wat ik met m'n eerste partner heb. Het hoeft niet, het mag. Een monogaam persoon mag dat niet. Die krijgt gevoelens voor anderen en daar kan hij dan niets mee doen, of alleen stiekem (en zeg niet dat het niet gebeurt, velen gaan vreemd en wie denkt nou nooit van "goh leuke buurvrouw" of iets dergelijks). Monogame relaties zijn iets uit het verleden, toen het noodzakelijk was voor het voortbestaan. In deze tijd is dat niet nodig, maar zitten we er nog slechts in vastgeroest. Ik voel me goed, ik hou van mezelf, ook zonder relatie. Maar het is mooi om je leven te delen met iemand en waarom zou je aspecten daarvan beperken tot één persoon. Je kunt alles delen met meerdere mensen, zonder dat er sprake is van jaloezie, willen, moeten, zoeken, etc. Ik heb het ervaren als persoonlijke groei, bevrijding van negatieve gevoelens en gedachten. PS. Ik vind dat je wel eerst de andere antwoorden moet lezen voordat je een eigen antwoord neerzet, anders loop je grote kans dubbele antwoorden neer te zetten. Als je slechts een mening wilt geven, geef dan een reactie op de vraag ipv een antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ieder zijn/haar mening