Waarom strijken socialisten met het woord sociaal in het woord?

Ik ben geen socialist bijvoorbeeld, maar ik vind mijzelf wel sociaal..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

het woord socialisme stamt uit een tijd, dat grootschalig sociaal gevoel en handelen bepaald geen gemeengoed was. in de 19e eeuw waren er een zeer kleine rijke bovenlaag, die het in alles voor het zeggen hadden en een zeer grote groep van arme mensen (arbeiders, boeren, kleine middenstanders, arbeidslozen) die niks hadden, niks te zeggen hadden en daardoor zondermeer veroordeeld waren te leven (letterlijk) in hun eigen shit.
sociaal gevoel was er niet. de rijken keken niet verder dan hun eigen sociale klasse en hun portemonnee, en de armen schikte zich in hun lot. de rijken gaven wel eens geld en kleding weg, maar het was afhankelijk van plaatselijke en tijdelijke goede wil en vond in het geheel geen algemene navolging.
daar kwam pas verandering in nadat het extreme gedachtengoed van Karl Marx breder bekend werd en niet alleen leidde tot de communistische revolutie, maar ook tot meer gematigde theorieën zoals het socialisme. een filosofie waarin werd betoogd, dat we met zijn allen alles moeten delen, dat iedereen hetzelfde is en dezelfde rechten heeft. in de begintijd een revolutionaire gedachte, maar gaandeweg werd deze filosofie gemeengoed en werd hij vastgelegd in allerlei wetten, grondrechten en internationale verdragen. het socialisme was van iedereen geworden (nou ja, van bijna iedereen dan). maar de verenigingen en partijen van socialisten van het eerste uur, blijven wel met de term schermen. niet dat het niet zou kunnen, maar er is wel een veel minder scherp onderscheid tussen de rijken van nu en de rijken van toen.
hiervoor is ook een term uitgevonden: het salonsocialisme.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

omdat ze voor sociaal staan denk ik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Socialisme gaat uit van een samenleving waarin iedereen gelijke rechten en kansen heeft. Een heel sociaal gedachtengoed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
je kan wel sociaal zijn zonder socialist te zijn, maar je kan geen socialist zijn zonder sociaal gevoel.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
goeie rieneke! +1
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
socialisten kunnen ook asociaal zijn in mijn ogen..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geheel waar. Maar als je verhalen leest, hoe men in de fractie van de Pvd A met elkaar omgaat, of zeker ging, kan je aan het sociale gevoel wat twijfelen.
Rieneke1
13 jaar geleden
ik zie pvda'ers niet (meer) als socialisten eerlijk gezegd. en socialisten kunnen idd asociaal zijn, maar hangen officieel wel een sociaal gedachtengoed aan.
De man die het eerst het woord gebruikte was de idealist Pierre Leroux (1797-1871). 'Social en isme.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Gevestigde partijen met een geschiedenis van regeringsdeelname vervreemden vaak van hun grondslagen.
De VVD handelt vaak niet liberaal hoewel ze liberalen worden genoemd, het CDA verkiest partij politieke macht boven christelijke uitgangspunten en de PvdA is al lang geen socialistische arbeiderspartij meer.
Macht corrumpeert en dat zie je bij politieke partijen bij uitstek.