De Pan-Slavische vlaggen dragen de kleuren rood, wit en blauw. Deze drie kleuren worden ook de Pan-Slavische kleuren genoemd. Een hoop andere naties hebben deze kleuren (zonder verdere betekenis) overgenomen voor hun vlaggen. Hieronder zijn oa. de VS, IJsland, NL, Noorwegen, Luxemburg, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.
De Pan-Afrikaanse kleuren zijn rood, geel en groen. Deze zijn afkomstig uit de vlag van Ethiopie. Omdat dit land eigenlijk geen kolonie is geweest staat het voor onafhankelijkheid en hebben veel landen daar die kleuren in hun vlag verwerkt. De kleur zwart wordt er ook wel gezien als Pan-Afrikaans, vooral in landen waar mensen van Afrikaanse oorsprong het grootste gedeelte van de bevolking vormen.
Dan bestaan er ook nog Pan-Arabische vlaggen. Die hebben veelal de kleuren rood, groen, zwart en wit.
De kleuren wit en zwart zijn de kleuren van de profeet Mohammed, groen was zijn lievelingskleur en het symbool van het islamitische geloof. In de Arabische Revolutievlag staan de kleuren voor de Abbasiden (zwart), de Omajjaden (wit), de Fatimiden (groen) en de Hasjemieten (rood). Wit staat ook voor daden, zwart voor strijd, groen voor de velden en rood voor de zwaarden.
Overigens hebben alle landen minstens 1 van de volgende kleuren in hun vlag verwerkt: rood, geel, wit, zwart, blauw en groen. Deze 6 kleuren komen overeen met de 5 ringen op een witte achtergrond in de Olympische vlag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Slechts een theorie, maar in de kunstgeschiedenis staan die drie kleuren samen voor Maria. Misschien dat het daar vandaan komt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een heleboel vlaggen is rood, wit en blauw niet te zien, maar toch in een hele hoop.

Rood, wit en blauw werd voor het eerst gebruikt in de Russische vlag. Veel Oost-Europese landen hebben deze kleuren over genomen om aan te geven dat zij zich verbonden voelen met Rusland.

Nederland, Luxemburg, Frankrijk en de VS hebben ook deze kleuren in de vlag maar hebben een andere betekenis dan verbintenis met Rusland.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vraag me af of je gelijk hebt, want als ik naar wat meer vlaggen kijk, dan zie ook veel geel en groen.
Rood wordt veel gebruikt omdat het een heldere kleur is die veel symboliek in zich heeft, zoals voor bloed als een land veel oorlogen gehad heeft, maar is ook de kleur van het communisme, vandaar dat alle communistische landen rood in hun vlag hebben.
Ietsdergelijks geldt voor blauw, wat vaak voor water staat, dus veel gebruikt door zeevaardersnaties, toch?