Hoe stop je effectief met kanker schelden?

Vroeger mocht dit gewoon mijn ouders gebruikten deze woorden ook gewoon.Maar in gezelschap begin ik mesteeds meer te schamen dat ik dit woord gebruik (voormij is er geen verschil tussen kut en kanker het betekend gewoon dat je het niet leuk vind).

Het moeilijkste is als er iets vervelend gebeurd. Je stoot je teen/laat wat vallen etc. Zonder natedenken is het al eruit.
Heel vroeger toen ik nog thuis woonden gebruikten ik het gewoon bijna in iedere zin,tegen iedereen en had het niet meer door dat ik het zei (Dat is nu gelukkig voorbij). Maar hoe kan ik ervoor zorgen dat ik dat laatste beetje ook stop(1-5 keer per dag)?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
11.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry Hersencel, ik ben hier gewoon geshockt over. Als ik je nu zeg dat dergelijke taal absoluut onwaardig is. Ik vind het jammer voor je dat je dit van huis uit hebt meegekregen. Wel heel goed dat je tot besef bent gekomen dat je in een normale, geaccepteerde conversatie niet van deze respectloze woorden kunt gebruiken. Je zult mensen hierdoor ook van je afstoten.

Antwoorden (13)

doe een elastiekje om je pols en iedere keer als je het woord zeg trek je aan je elastiek zodat hij terug schiet op je arm dan voel een een pijnlijk tikje en herinner je eraan dat alsje dat zegt dat je dan iets voelt wat niet prettig is omdat het meestal niet prettig is voor de mensen om je heen die met dit te maken hebben of iemand hebben moeten verliezen door deze ziekte en het klinkt raar bij een kennis van mij heeft dit geholpen zo zi eje ook in hoevaak je het zegt
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ouders kenden ook iemand die is overleden aan kanker maar zijn er nooit minder door gaan schelden.
Dus het klopt niet dat mensen die iemand kennen met kanker meteen vervelend voelen na dit woord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand waarvan ze hielden natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ieder mens is zowiezo verschilled natuurlijk maar bij vele doet het nog wel zeer en kennen ze het moeilijk bevatten omdat ze het nog niet verwerkt hebben ik heb er ook een opa door verloren en ik ken er wel tegen maar kan wel de mensen begrijpen die er nog moeite mee hebben
groetjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar als dit niet helpt jezelf tegen je ballen slaan omdat het dan wel over zal gaan? Jezelf expres pijnigen kan toch geen voordeel opleveren?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jawel, je conditioneert jezelf. Je bent eigenlijk aan het dierentemmen, je onderbewuste snapt dit prima en jij hoeft er met je hersenen niks van te begrijpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
haha goed beantwoord stippel :)
Bedenk een ander woordje wat je ervoor in de plaats kunt zeggen.
wij zeiden vroeger altijd chips of curry.
dat klinkt toch al heel anders dan met ziekten of geslachtsdelen roepen.
13 jaar geleden
Ik heb geen probleem met kut, shit of kloten.
Maar te pas en te onpas kanker roepen doet wel iets met me.

Toen het in mijn klas vorig jaar opeens een 'hype' was om te pas en te onpas kanker te roepen, heb ik de groep verteld over de jongen die enkele jaren geleden in deze zelfde groep zat, en aan kanker is overleden.
Ze hebben het nooit meer geroepen.

Ik denk dat het goed voor je zou zijn om werkelijk stil te staan bij het woord dat je er zonder nadenken uitfloept.
Wat betekent dat woord? Ken je mensen die kanker hebben, of er misschien aan zijn overleden? Hoe zou het zijn om zelf te horen te krijgen dat je het hebt? Of een familielid, of een goede vriend?
Wanneer je op deze manier jezelf dwingt om telkens even stil te staan bij hetgeen je gezegd hebt, zal je er vanzelf mee gaan ophouden: Je geest gaat zich namelijk verzetten tegen de uitroep.

Hou het lekker bij kut of shit, lucht net zo lekker op en je doet er jezelf of anderen geen geweld mee aan. (mierenneukers uitgezonderd ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
flyingcrow
13 jaar geleden
dit is een goed antwoord maar ik mag nog niet stemmen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja en kut vind ik dan weer zo 'vleeswaren van een ander' voor de meeste mensen die het gebruiken. Als iemand 'kut' roept, reageer ik altijd met 'VAGINA!' Tegenwoordig zijn we zo ver dat mijn zoon dat leuk opgepikt heeft en schelt met 'Pagina!' Euh... ?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als iets mij niet kan schelen, dan zal het me m'n anus oxideren. Vind ik ook zo'n mooie.
Maak er voor jezelf een hele riedel van telkens wanneer dat woord 'valt' zoals: kanker is een ernstige ziekte... maak het zo lang als je wilt, compleet met chemo,overgeven, doodgaan. Ik denk dat je het wel gauw zat zult zijn. Je wordt er steeds bewuster van hoe belachelijk het is. Ga anders een keer even langs bij de afdeling oncologie in een ziekenhuis.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben blij te lezen dat je je schaamt om deze woorden te gebruiken ,jammer dat bij jou thuis niet op het taalgebruik werdt gelet.
iedereen gebruikt wel een scheld woord,mijn woord is shit !
en in bijzijn van anderen zul je mij niet horen schelden.
ik denk dat je al op de goede weg zit ,je schaamt je ervoor ,dus je bent je bewust van je taalgebruik.
nog even extra op je taalgebruik letten en een ander woordje bedenken wat je ervoor inplaats kunt gebruiken.
suc6.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarschijnlijk zit het probleem in dat je het niet wilt zeggen, dus dan komt het juist eruit. Dit gebeurt waarschijnlijk op momenten dat je het ergst baalt of het meest wilt vloeken en dan kies je toch voor de ergste woorden en het ergste woord voor jou is kanker. Misschien kun je een woord bedenken dat erop lijkt; kaasschaaf of kut; die laatste is wellicht te grof voor jou of je omgeving maar zal niet zo erg vallen als kanker.
13 jaar geleden
misschien als degene die zich eraan schuldig maakt,zelf ermee geconfronteerd wordt
iemand in de fam of hij/zijzelf
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De enige die je onderuit haalt met zulke scheldwoorden dat ben je zelf. Als je gevoel van eigenwaarde je lief is en je denkt er 5 minuten over na, dan gebruik je die woorden niet meer. Je noemt jezelf hersencel. Als het er maar 1 is doe dan geen moeite, dan werkt het niet. Neem van mij aan dat het er heel wat meer zijn, dus dan werkt het wel.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben van de positieve aanpak: Door jezelf te belonen als je het voor elkaar krijgt om een ander woord te kiezen.

Zorg dat je kunt kiezen op het moment suprême. Dus leer jezelf dat je het herkend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door het zelf te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb mijzelf aangeleerd om andere scheldwoorden te gebruiken, zelfverzonnen dingen die niks betekenen, of gewoon iets grappigs.
Chips, doh, damnit, darn, frell, drenn, zoiets. (Die laatste 2 zijn uit de serie Farscape)
13 jaar geleden
zeg gewoon altijd sorry als het je gebeurd wand dat is
dan toch waarheid je vind het ook echt erg
ik vraag ook altijd als iemand het zegt of ze dat niet willen doen als ik er bij ben ik word er droevig van.
groetjes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vloeken en krachttermen gebruik je op momenten dat je even uit je doen bent. ( Sommigen de hele dag door, maar die hebben ergens een draadje los..)
En de geschiedenis door hebben tallozen al geprobeerd alternatieven aan te dragen voor de vloeken en vieze of op enigerlei kwetsende wijze termen.
Die alternatieven blijken niet te werken. Als je met de hamer op je duim slaat, helpt het niks om " Potvolblomme" weg te knallen. Of " Rhododendron" . Dat lucht niet op, zoals het overbekende GVD.
Ik kort het hier af, want weet dat anderen gekwetst kunnen zijn als ik het uitschrijf. Zo is het ook met uitspreken.
Daarom mijn tip: Knal alles wat slecht, vies of erger is er maar gewoon uit, als je maar alleen bent. Je bedoelt namelijk helemaal niet wat je zegt; daarom hoef je jezelf niks te verwijten. Je roept het reflexmatig als reactie op pijn, schrik of frustratie! Maar iemand die niet hetzelfde voelt, en jou wel hoort, kan er heel gekwetst door raken. Die kan het zien als een minachting voor gelovigen (bij vloeken) gebrek aan respect (bij woorden als tyfus of kanker) of als minachting voor de vrouw en kuisheid (bij het gooien met geslachtsdelen) en het verwijt is dan daar.
Hoe lastig het ook is, probeer je in gezelschap te beheersen. Dan hoef je niks uit te leggen.
En overkomt het je toch: verontschuldig je tegenover de persoon die getuige is geweest. Die begrijpt echt wel dat een reflex moeilijk te beheersen is.