Wat is betuttelen?

Hiermee bedoel ik niet het betuttelen van kleine kinderen. Maar wat is betuttelen? En waarom is men zo boos als men denkt betutteld te worden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13K

Het beste antwoord

Iemand betuttelt als hij/zij dingen en dingetjes regelt voor, of opdringt aan, of beslist voor iemand anders. Het hoeft niet altijd negatief te zijn. Sommigen vinden het maar al te heerlijk om betutteld te worden, (sommigen hebben het nodig ook..kinderen, minder zelfstandigen, gehandicapten enz.) aqnderen vinden het verschikkelijk.
Voor veel opgroeiende kinderen is het dé reden om uit huis te gaan!
Mensen die betutteld worden, zien het van de betuttelaar als een poging de ' baas' over hen te spelen. Ze krijgen het gevoel er misschien ook door als ' klein' of ' incompetent' of handelingsonbekwaam te worden gezien. Dat wil een gezond, onafhankelijk en zelfstandig denkend mens niet. Die wil de eigen keuzes maken en op eigen wijze het leven inrichten.
Personen die het wel prima, of zelfs fijn vinden, kunnen gemakzuchtig van aard zijn, of ook wel enorm onzeker, waardoor ze juist heel blij zijn met de bemoeienis van de ander.
De betuttelaar is in de meeste gevallen nogal dominant. Vaak zal de persoon zich beroepen op een sterk verantwoordelijkheidsgevoel, maar manipulatie ligt al heel sn el op de loer..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Betuttelen is een ander wijzen op je eigen tekortkomingen. Misschien wat kort door de bocht!

Toegevoegd na 1 minuut:
Bedoel natuurlijk: mijn antwoord is misschien wat kort door de bocht.

Toegevoegd na 8 minuten:
En men wordt boos omdat je de ander met je eigen gedrag confronteert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor mij is betuttelen voornamelijk het voor iemand anders invullen wat wel of wat niet goed voor je zou zijn.
Mensen worden hier boos om omdat ze meestal zelf heel goed in staat zijn om keuzes te maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De persoon die betuttelt, plaatst zich boven degene die betutteld wordt. Dat roept in de meeste gevallen weerstand op.

Betuttelen (bedillen, bevoogden) staat in het woordenboek omschreven als: kleine aanmerkingen maken op, vitten op.

Mijn reactie is dan: als ik iets fout doe, zeg het me rechtstreeks en behandel me niet als een kind! Helpt meestal wel, moet ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Betuttelen is inderdaad datgene wat je met kleine kinderen doet. Je vult dingen voor ze in, denkt dat ze dingen nog niet kunnen en neemt dat over.Kleineert ze als het ware.
Bij kinderen is dat nog niet zo erg, alhoewel je het niet teveel moet doen natuurlijk.
Maar doe je het bij volwassenen, of , wat ook vaak gebeurt bij oude mensen, dan is het wel erg vervelend.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is het ontnemen van de eigen verantwoordelijkheid,zonder de wil van de betrokkene, waarbij de competentie van diegene in twijfel getrokken wordt.Gebeurt vaak bij oude mensen en politici hebben soms ook die neiging.