Aan wie of wat leg je de eed af?

Ik weet dat er dan iemand tegenover je staat zoals: de rechter, de burgemeester, de koning, maar leg je de eed dan ook daadwerkelijk aan een van hen af als "persoon" of leg je af aan iedereen af aan het hele rijk?

een jaar geleden
1.7K
tinus1969
een jaar geleden
Welke eed heb je het over (dat maakt uit, vziw)?
goedejongen
een jaar geleden
Maakt dat wat uit denk je? Zou kunnen ja.
tinus1969
een jaar geleden
Kortom, welke eed?
goedejongen
een jaar geleden
Oke. Laten we zeggen de getuigenverklaring in een rechtzaak tegenover de rechter.
En
De eed van trouw als militair bij de benoeming. https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Eed
teusvh
een jaar geleden
Je legt de eed af aan het ambt dat die persoon bekleedt. Een nieuw gemeenteraadslid bijvoorbeeld leg de eed of belofte af in handen van de burgemeester. Wie op dat moment burgemeester is, is volstrekt irrelevant. Kan zelfs een waarnemer zijn voor één dag. Het gaat er om dat die persoon op dat moment de bevoegdheden van burgemeester uitoefent.
HeerVoldemort
een jaar geleden
Hier een link naar de eed/belofte van een rijksambtenaar. https://www.p-direkt.nl/informatie-rijkspersoneel-2020/rechten-en-regels/integriteit/indiensttreding-en-integriteit/eed-en-belofte

Het beste antwoord

Je legt de eed af aan alle belanghebbenden. Je belooft dat je iets zult doen of laten, en die belofte/gelofte/eed is bedoeld voor allen die daar belang bij hebben, als voorbeeld:
a) een ambtenaar legt de eed/belofte af dat hij/zij zich zal houden aan de wet, de grondwet en dat hij/zij het ambt naar eer en geweten zal vervullen zodat de maatschappij hiermee geholpen is. De eed is dus ten aanzien van de gehele burgerij.
b) een militair legt de eed/belofte af dat hij/zij zich zal houden aan wet en grondwet en dat hij/zij zich zal inzetten voor militaire taken die hem/haar worden opgelegd. De eed/belofte is dus t.a.v. het vaderland.
c) een non/monnik legt een eed/gelofte af dat hij/zij zich zal houden aan Gods wetten en dat hij/zij zich zal inzetten voor de taken die hem/haar worden aangereikt. De eed/gelofte is gericht op God.
een jaar geleden
goedejongen
een jaar geleden
Super bedankt.
goedejongen
een jaar geleden
En bij de rechter?
crispy
een jaar geleden
Bij de rechter, alvorens je als getuige gehoord wordt, leg je een verklaring af dat je de waarheid en de gehele waarheid zult vertellen. Dat is dus een eed aan de rechter, aan de rechtbank, aan de wet en grondwet, en aan de koning. Plus aan alle belanghebbenden bij die rechtszaak.
Los daarvan is het zo dat het wettelijk gezien een verplichting is en strafbaar om je daar niet aan te houden.