Waarom zijn er geen verdiepingen op een datacenter?

het zijn allemaal platte dozen en nemen enorme ruimten in

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
1.9K
TurfGraver
2 jaar geleden
Er zijn meerdere redenen dat dit niet de voorkeur heeft.
Warmte stijgt, en koelen zou op een verdieping dus moeilijker zijn.
Gewicht, rekken vol apparatuur wegen nogal wat.
Veiligheid, blussen op verschillende verdiepingen kan problematisch zijn.
Griffin
2 jaar geleden
Het bedrijf waar ik werk heeft een datacentrum(datahotel in ons jargon) van 3 etages 20 meter onder de grond, maar meestal is de vierkante meter prijs zo laag dat zoiets geen zin heeft, bij ons is dat helaas wel het geval waardoor we op onze eigen footprint dus de diepte in moesten. Warmte en gewicht en veiligheid zijn natuurlijk geen kwesties als je dat allemaal goed berekent.

Antwoorden (1)

Soms gebeurt het wel, en/of bevinden verdiepingen zich onder de grond. Maar een datacenter op de begane grond heeft voordelen.
Koeltorens en leidingbuizen zijn gemakkelijker te beheren. Koelontwerpen op waterbasis hebben een dak nodig. Ook vanuit onderhoudsoogpunt zijn de problemen eenvoudig op te sporen.
Daarnaast is het veiliger bij eventuele aardbevingen.
Er zijn geen goederenliften nodig om grote stroom- en koelapparatuur te verplaatsen of om IT-racks in en uit te laden. De structurele capaciteit van de vloer is minder belangrijk, aangezien een betonnen plaat op de begane grond doorgaans veel sterker is dan een kantoor op de bovenste verdieping. Daarnaast is er geen kans op waterlekkages van verdiepingen.
SimonV