Heeft Prinses Amalia ZELF 21 mensen uitgenodigd voor haar verjaardag?

Krantenberichten:
“Prinses Amalia heeft vorige week in de tuin van Paleis Huis ten Bosch een feest gevierd vanwege haar achttiende verjaardag en nodigde daar 21 mensen voor uit, een groter aantal dan de vier gasten die het demissionaire kabinet adviseert in verband met de coronarestricties.”
“Bronnen spreken De Telegraaf over een feest waar zo’n honderd man bij aanwezig moet zijn geweest.”
“De Telegraaf zou van bronnen hebben gehoord dat er vele tientallen gasten waren.”

We hebben haar leren kennen als een intelligente perfectionist met humor en veel oog voor anderen. Ik kan me niet voorstellen dat ze zelf 21 mensen heeft uitgenodigd.
.
(Het maakt niet uit of de bijeenkomst in de woonkamer of tuin gehouden wordt: er geldt altijd een maximum van vier gasten.)
Helaas blijkt uit een onderzoek dat mensen die van plan waren zich aan de regels te houden, door dit ‘feestje’ meer dan vier mensen zijn gaan uitnodigen. “Als zij het mag, mogen wij het ook.”

SimonV
2 jaar geleden
2.3K
SentWierda
2 jaar geleden
De kernvraag in dit bijzondere geval is volgens mij: is het aangemeld als evenement? (Door wie aangemeld maakt niet uit.)
Zo ja, is het afgewezen of goedgekeurd? Of is het niet verder gekomen dan de status: in behandeling genomen?
Los hiervan: het kan geen evenement zijn want het is een verjaardagsfeestje in de eigen (grote) tuin. Dus maximaal vier bezoekers.
Amadea
2 jaar geleden
Een park is toch zeker veel groter dan een tuin.
SentWierda
2 jaar geleden
@Amadea. Als het een evenement is: alle evenementen zijn verboden na 17.00 uur.
En dit is thuis, op het eigen erf, ook al is het een park op het eigen grondgebied - dan geldt altijd: maximaal 4 personen.
Inekez1
2 jaar geleden
Het maximum van 4 gasten thuis is een advies, geen harde regel die niet overtreden mag worden. Ik juich het toe dat er mensen zijn die zelf hun gezonde verstand gebruiken om te bepalen wat een veilige hoeveelheid mensen is voor de beoogde ruimte. Als voorbeeldfunctie is het natuurlijk weer niet zo handig...
SentWierda
2 jaar geleden
@Inekez1. Het woord -advies- is wel erg slap geformuleerd. Het is op z'n minst een dringend advies, als het al niet een maatregel met sancties is.
De vele coronamaatregelen zijn niet louter adviezen.
Dat er ook enkele adviezen zijn, dat klopt. Biiv. 70+-ers wordt geadviseerd hun contacten te beperken, ook met kinderen. Dat advies niet naleven is erg onverstandig..
HannekeJanssen
2 jaar geleden
Ik heb gezocht of het een "advies" is of een "maatregel". Ik vind nergens dat het een (meer vrijblijvend) advies is; het lijkt dus een maatregel te zijn - zonder dat daar overigens sancties tegenover staan. En in alle gevallen is het behoorlijk dom om te doen - als "gewoon mens" en dus al helemaal als "koninklijk gezin" - wat toch een voorbeeldfunctie heeft...
SentWierda
2 jaar geleden
@HannekeJanssen. Tot dezelfde conclusie m.b.t. deze maatregel was ik gekomen. Vandaar dat ik het woord advies een erg slappe formulering noemde.
De maximaal 4 personen staat op Rijksoverheid.nl in dezelfde categorie als de horeca-openstelling tot 17.00 uur.

Antwoorden (2)

Ik neem aan dat een 18 jarige zelf zijn/haar gasten uitnodigt. Volgens de regels van de rijksoverheid is een feest in de buitenlucht een evenement (althans zo kun je het interpreteren). Hier zijn de nodige regels aan verbonden (o.a. een max. van 1250 personen en afstand en mondkapjes enz.). Als Hare Koninklijke Hoogheid aan al deze regels heeft voldaan, dan zie ik het probleem niet.
2 jaar geleden
SimonV
2 jaar geleden
- het kan zijn dat Willem Alexander als verrassing deze mensen heeft uitgenodigd.
- een privé-feest in de tuin is geen evenement.
Amadea
2 jaar geleden
De bezoekregel gaat om "thuis" en niet om buiten.
SentWierda
2 jaar geleden
@Amadea. Waar staat de regel dat -de tuin/het erf- niet onder thuis valt?
Trouwens: na 17.00 uur mogen nooit meer dan 4 personen (vanaf 13 jaar) ergens op bezoek komen. Niet in een huis, niet in een tuin, niet op het eigen erf ook al is het een landgoed - en ook niet op een evenement.
HeerVoldemort
2 jaar geleden
@SentWierda
Waar staat je claim: "Trouwens: na 17.00 uur mogen nooit meer dan 4 personen (vanaf 13 jaar) ergens op bezoek komen." Want ik kan dat niet terugvinden. https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/vraag-en-antwoord/persconferentie-14-december-2021-in-eenvoudige-taal https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2021/12/14/avondsluiting-wordt-verlengd-basisonderwijs-week-eerder-dicht
SentWierda
2 jaar geleden
@HeerVoldemort. Evenementen zijn na 17.00 uur niet toegestaan.
Dit was een tuinfeest in de avonduren - eigenlijk een evenement.
Nergens staat dat meer dan maximaal 4 personen thuis wel is toegestaan, niet voor 17.00 uur en niet na 17.00 uur..
HeerVoldemort
2 jaar geleden
@SentWierda
Dat is niet wat je claimt in je eerste uitspraak: "Niet in een huis, niet in een tuin, niet op het eigen erf ook al is het een landgoed - en ook niet op een evenement." Hier noem je evenement als laatste en los van een woning of een tuin, daarmee geef je dus aan dat er na 17.00 nergens meer dan 4 personen boven de 13 jaar mogen komen.
Dat zullen we natuurlijk nooit weten... Het kan zijn dat ze zelf mensen heeft uitgenodigd, of dat haar ouders dat voor haar hebben gedaan. In beide gevallen "een beetje (erg) dom". Als "koninklijk gezin" zouden ze een beter voorbeeld moeten geven aan de rest van de bevolking, die OOK graag feestjes zou willen vieren met meer mensen....
2 jaar geleden
SentWierda
2 jaar geleden
Dat we het natuurlijk nooit zullen weten?
Amalia kan vandaag of morgen een brief-met-uitleg schrijven aan de heer Rutte (= in feite aan ons allen).
SentWierda
2 jaar geleden
Min is niet van mij.