Hoeveel procent van de Antwerpse Joden spreekt Jiddisch?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
5.000 tot 10.000 mensen in Antwerpen zijn ultra-orthodoxe, chassidische joden.
Deze groep zal nog Jiddisch spreken.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Dat is tussen de 25 en 50%.
De overige mensen zijn ook orthodoxe joden, maar minder herkenbaar.

Antwoorden (1)

Ongeveer de helft van de Antwerpse joden spreekt uitsluitend Jiddisch; vooral de chassidim (de vromen). De andere helft beheerst Jiddisch in mindere mate: een mengelmoes van Nederlands, Jiddisch, Frans, Engels en Duits. De reden: o.a. de vele gemengde huwelijken - veel bruiden komen uit de VS en Frankrijk.
Jiddisch in Antwerpen is een spreektaal, een omgangstaal. Jiddisch schrijven beheerst vrijwel niemand.
Bron: artikel De Standaard, 22 februari 2003: Heeft het Jiddisch nog een toekomst? Boventitel: De kposjere taal van 't stad.