Kennen we meer of minder armoede als vroeger?

Ik zie door de bomen het bos niet meer. Het ene artikel die ik lees zegt dat mensen steeds minder in armoede leven. En het andere dat we er economisch vooruit op gaan maar dat de armoede omhoog gaat in Nederland door bijvoorbeeld al de belasting die we moeten betalen en dat de rijke rijker worden en de arme armer enzovoort.
Ik vraag me nu toch echt af wat de waarheid is anno 2020. Met vroeger bedoel ik alle jaartijden van 1900 tot 2019
En als ik namelijk de gele hesjes moet geloven wordt het armoede probleem alleen maar groter. Ik wou een video erbij toevoegen van Sander van Strootman maar het is een bestand en je kan alleen maar links toevoegen

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.7K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
xFemkex zonderland kent een ander soort armoede dan heel vroeger. Tegenwoordig krijgt iedereen die geen werk heeft minstens een uitkering. Vroeger moest een werkloze maar afwachten of hij iets van een liefdadigheidsinstantie kreeg. De zogenaamde bedeling. Te veel om van te sterven, te weinig om van te leven.
Dit is nog maar een klein onderdeel van het grote economie verhaal van het artikel dat je leest.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Er is ook meer te wensen en te koop. Computers, televisie, vakanties, sporten.Ieder kind eigen kleding en gekocht speelgoed, soms twee auto' s per gezin. Als je tegenwoordig van een minimum inkomen moet leven is dat heel moeilijk maar het gezin hoeft geen honger te leiden. Maar van een minimum moeten leven in een gemeenschap die het veel ruimer heeft is heel zwaar. Dan is op alles
moeten bezuinigen echt niet leuk.
Vriendjes gaan op schoolkamp bv en jij kan niet mee want er is geen geld voor zoiets extra's. Je gaat er niet aan dood, gaat ook niet met een knorrende maag naar bed, maar leuk is anders. Financieel minder bedeeld zijn voelt dan dubbel zo zwaar als je ziet dat iedereen om je heen meer heeft om uit te geven. De rijken worden vaak rijker maar de armen hebben het altijd nog beter dan in de dertiger jaren van de vorige eeuw. Maar het voelt nu veel zwaarder, omdat er zoveel te wensen is waar deze groep niet van kan meeprofiteren.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
zonderland aan het begin van de eerste reactie = Nederland.
Maar geldt niet alleen voor Nederland.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
ER zijn in ons land wijken en families die al generaties lang in armoede leven. In die zin is de armoede gelijk gebleven. Ook is Nederland in zekere zin een klassen maatschappij en is het moeilijk om van een dubbeltje een kwartje te worden. Ook dat is een vorm van armoede.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Juist in een klassemaatschappij kun je je opwerken naar een hogere klasse.
Zeker in Nederland in met zijn klassesamenlevingsvormen en toegankelijk onderwijs.
Dit alles in tegenstelling tot de boeren en burgers in een standenmaatschappij.

Het beste antwoord

Als je praat over de periode vanaf 1900 heb je het ook over verschillende tijdvakken van twee wereldoorlogen en economische recessies (o.a jaren 30). Vooral in de jaren 30 was er erg veel armoede en werden er werkelozenprojecten opgezet. Zo is o.a. het Amsterdamse Bos ontstaan en het Goffertpark in Nijmegen. Nog steeds is er veel armoede in ons zeer rijke land. Ons land is rijk als je kijkt naar het gemiddelde inkomen. Als een miljonair (we hebben er 100.000 in ons land) 2% loonsverhoging krijgt krijgt hij echt wel een beetje meer dan de man die op de vuilniswagen onze afvalcontainers leeg maakt. Gemiddeld gaat het dus erg goed.
Hoewel het economisch dus beter gaat slagen Nederlanders die in armoede leven er steeds vaker niet in om uit de armoede te komen. In 2015 nam het aantal mensen dat minimaal vier jaar onder de armoedegrens leeft met 14 procent toe. Het totaal ligt daarmee op 417.000 mensen. Armoede is vooral een probleem wanneer het langdurig is, het is verdrietig dat het juist deze groep is die groeit. Ook het aantal kinderen dat in armoede opgroeit steeg in 2015, in totaal: 125.000. Dit was 7 procent meer dan een jaar eerder.
Een derde van de armoede-stijging is te wijten aan vluchtelingen in Nederland. Dit zijn met name Syriërs die zijn gevlucht voor oorlogsgeweld. Zij belanden vaak in de bijstand op het moment dat zij een verblijfsvergunning ontvangen. Van alle vluchtelinghuishoudens heeft ruim 50 procent een laag inkomen. De resterende huishoudens die onder de armoedegrens leven loopt te ver uiteen om een eenduidige oorzaak te noemen.
Samengevat: De rijken worden steeds rijker en de armen steeds armer. Zal altijd wel zo blijven.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ook waar. Doordat 1% loonsverhoging van een hoog salaris meer is dan 1% loonsverhoging van het minimum loon worden de verschillen in absolute zin groter als de verplichte uitgaven gelijk blijven.

Andere antwoorden (1)

Tot de jaren midden 1960 was er veel armoede in Nederland. Daarna is de armoede gedaald. De laatste jaren stijgt de armoede weer. Ja de rijken worden steeds rijker. De armoede komt vooral door dat mensen te weinig verdienen het minimum volwassenloon is te laag om alles te kunnen betalen. Huren zijn hoog.