Wie heeft er voorrang als iemand een kamer wil verlaten en iemand anders wil naar binnen?

Als men een kamer wil verlaten en tegelijk iemand een kamer wil betreden, die heeft er dan voorrang?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
3.2K
ronron1212
3 jaar geleden
Daar zijn geen regels voor maar het is handig als iemand de kamer verlaat die voor te laten.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Uit beleefdheid laat je de mensen uitstappen vooraleer jezelf instapt.
Uit beleefdheid laat je de mensen de kamer verlaten vooraleer je er zelf intrekt of wil betreden. Nog een ongeschreven -beleefdheids-regel... Uit beleefdheid geef je in bepaalde situaties voorrang aan het zwaardere verkeer, bv, Een versmalling van de weg zonder borden... een auto geeft voorrang aan een bestelwagen ... een bestelwagen geeft voorrang aan een auto met aanhangwagen... een auto met aanhangwagen geeft voorrang aan een vrachtwagen etc... maar dit zie je niet meer, wat wel opvalt is, is de mentaliteit... ik wil eerst.
Inekez1
3 jaar geleden
Uit praktisch oogpunt, zeker in Corona-tijd: je gaat eerst met beiden in de grootste ruimte, dat wil zeggen de ruimte waarin je elkaar het makkelijkst op afstand kunt passeren. Iemand eerst uit een ruime kamer in een smalle gang laten komen en elkaar dan nauwelijks kunnen passeren in die gang om zelf de kamer in te kunnen is niet handig.
SentWierda
3 jaar geleden
Kan Inekez1 haar reactie 'promoveren' tot antwoord?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Masker opzetten misschien? Dan kan je elkaar kruisen zonder veel tralala...

Antwoorden (3)

In de meeste situaties is het zo, dat als je ergens naar binnen wilt gaan, een ander die eruit wil gaan voor laat gaan. Hierbij denk ik aan het OV, waar je als je wilt instappen passagiers die willen uitstappen voor laat gaan.
Deze regel is niet ergens vastgelegd in een "voorrangsregel", maar dat zit in onze ongeschreven regels over fatsoen en normen en waarden.
Zelf zou ik deze ongeschreven regel ook toepassen als het gaat om het betreden of verlaten van een kamer.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+ idem in een lift. Je laat de mensen eerst uit de lift, voordat jezelf in de lift stapt.
Dat hangt er van af, hoe de deur draait als men de kamer verlaat c.q. binnengaat.

De persoon die de deur naar zicht toe trekt, houdt uit beleefdheid de deur open voor de persoon aan de andere kant, zodat die naar hem toelopend, ongehinderd door de deur, de kamer kan betreden.
De persoon die in de richting van openslaande deur loopt krijgt dus voorrang.

Die persoon kan namelijk de deur niet openhouden voor de ander omdat hij bij het binnengaan de deur voor zich uit moet duwen en daardoor de doorgang voor de ander blokkeert. Hetgeen uit het oogpunt van beleefdheid af te raden is. (Is een beetje lomp)
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Ok volledig mee akkoord, maar wat als de deur altijd open staat?
Edraket
3 jaar geleden
Heren laten dames voorgaan.
Jongeren laten ouderen voorgaan
Als er iemand eerst bij de deur staat dan heeft die natuurlijk voorrang, maar als jullie beiden tegelijk voor de deur staan dan is degene die de kamer wilt verlaten degene met voorrang.
Het is net als in de bus.
Als je in de bus wilt instappen ga je eerst de mensen die naar buiten willen gaan laten vertrekken en dan pas naar binnengaan.